فوم بتن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۴/۲۱

فوم بتن یا بتن سبک به عنوان مصالحی که چگالی آن به طور قابل ملاحظه ای از بتن معمولی پایین تر است می تواند نقش موثری در کاهش وزن ساختمان ها، به ویژه در قسمت غیره سازه ای داشته باشد.
 یکی از انواع گسترده بتن در صنعت ساخت و ساز، فوم بتن است. فوم بتن یا بتن سبک، یکی از انواع مشتقات بتنی است. که از اختلاط ملات سبک وزن حاصل از آب، سیمان پرتلند، ماسه ریز یا به تنهایی خاکستر بادی و فوم پایدار از پیش ساخته شده تولید می شود.
 

فوم بتن چیست؟

فوم بتن (Foam Concrete)، یکی از انواع بتن های اسفنجی است که از دوغاب سیمانی و فوم (حداقل 20 درصد حجمی) تشکیل می شود. فوم، ماده ای متشکل از حباب های هوا است. حبس کردن این حباب ها درون یک ملات یا دوغاب سیمانی، امکان ساخت بتن با چگالی بسیار پایین را فراهم می کند. فوم بتن، با عناوین دیگری نظیر بتن اسفنجی، بتن سبک، بتن اسفنجی سبک، بتن هوادار، بتن متخلخل و بتن کفی نیز شناخته می شود.
 

روش ساخت فوم بتن چگونه است؟

فرایند ساخت فوم بتن کار پیچیده ای نخواهد بود. حتی می توان فوم بتن را با تهیه دستگاه ساخت فوم بتن در محل اجرای پروژه تهیه کرد. مراحل فوم بتن یا ساخت آن به شرح زیر است:

- ابتدا سیمان نرم یا ماسه بادی را با آب در دستگاه میکسر، مخلوط می کنند.
- سپس فوم کف دار نیز جداگانه در محفظۀ جداگانه ریخته و با آب کمی رقیق می کنند.
- بعد از آن با استفاده از دستگاه پمپ هوا از لوله هایی که سوراخ های ریزی دارند. حباب های ریز تولید می کنند.
- در آخر نیز کف به دست آمده را به مخلوط میکسر منتقل می کنند. در این مرحله حباب های ریزی در ملات به وجود می آید. که نشان از تشکیل فوم بتن را می دهد.
- ماده به دست آمده را با استفاده از دستگاه های پمپاژ به عرض ۱۰ سانتیمتر بر روی سطح مورد نظر پخش می کنند.


فوم بتن چه ویژگی هایی دارد؟

وزن سبک: کاهش وزن ساختمان در ساخت و ساز اهمیت بسیاری دارد. فوم بتن بسیار سبک بوده و به راحتی می توان آن را حمل و نصب کرد. در این حالت شما می توانید قالب را کنترل کنید. به طور کلی با نصب فوم بتن بر روی ساختمان بار مرده سازه کاهش می یابد.

ایمنی بالا: از دیگر ویژگی های بارز فوم بتن نظارت و کنترل کیفیت و سهولت ساخت این بتن است. این ویژگی سرعت روند اجرای پروژه شما را افزایش داده و در مقابل ایمنی آن را نیز چندین برابر خواهد کرد.

عایق صوت و حرارت: یکی از مهم ترین مزایای فوم بتن عایق صوت و حرارت این محصول و همچنین مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی است. ساختمان هایی که با استفاده از فوم بتن ساخته شده است کمتر سر و صدا را از خود عبور می دهد و مصرف انرژی پایین تری دارد. همچنین در هنگام آتش سوزی هیچ کمکی به انتشار آتش نخواهد کرد.

اثرات زیست محیطی: خاکستر بادی یکی از موارد مهم در فوم بتن به شمار می رود. این ماده از جمله محصولات جانبی پسماندهای صنعتی است. به همین دلیل خاکستر بادی باعث کاهش اثرات منفی بتن بر روی طبیعت خواهد شد.

مقاوم در برابر انواع شرایط جوی: از دیگر مزایا و ویژگی های مهم فوم بتن مقاومت بالای این محصول در برابر انواع شرایط آب و هوایی است. در این صورت شما بدون محدودیت در هر منطقه جغرافیایی که هستید می توانید از فوم بتن برای ساخت و ساز خود استفاده کنید.

قیمت مناسب: فوم های بتن به صورت متر مربع محاسبه می شود. بنابراین با اجرای این فوم بر روی ساختمان خود می توانید قیمت نهایی پروژه خود را کاهش دهید.

معایب فوم بتن چیست؟

در کنار تمام ویژگی ها و مزایایی که برای این محصول وجود دارد، باید گفت که این محصول می تواند معایبی داشته باشد از جمله این که احتمال به وجود آمدن پدیده انقباض یا افت بتن (بعد از مدتی همانطور که بتن حرارت خودش را از دست می دهد، مقداری از آب را هم از دست می دهد و این مسئله باعث کاهش حجم بتن می شود) وجود دارد که دچار ترک خوردگی می شود اما ما می توانیم در ۲۸ روز اولیه با انجام عمل آوری دقیق و خوب از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنیم.


نحوه اجرای فوم بتن چگونه است؟

برای ساخت فوم بتن ابتدا ماسه بادی یا ماسه نرم به همراه سیمان و در آخر هم با آب در دستگاه میکسر مخلوط می کنیم، سپس فوم کفزا را در محفظه فوم ساز دستگاه با آب رقیق می کنیم و با استفاده از پمپ هوا از لوله مخصوص خروجی های ریز همراه با فشار زیاد برای تولید کف عبور داده می شود.

در مرحله بعد کف به وجود آمده در میکسر با دوغاب سیمان و آب مخلوط شده و حباب های ریز در کل ملات پخش می شوند. بعد از اختلاط کامل بتن با استفاده از پمپ، به طبقات پمپاژ می کنیم و به ضخامت حدودا ۱۰ سانتیمتر روی سطح پخش و تسطیح می کنیم. بعد از اتمام اجرای کامل آن، برای جلوگیری از ترک های سطحی، حداقل باید تا سه روز سطح بتن مرطوب شود.

فوم بتن با چگالی بالا (سازه ای)

فوم بتن با چگالی بالا، دارای چگالی 1200 تا 1800 کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع فوم بتن، به منظور ساخت دیوارهای باربر، دیوارهای جداکننده و بلوک های پیش ساخته برای عضوهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم بتن با چگالی متوسط

فوم بتن با چگالی متوسط، دارای چگالی 800 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع فوم بتن، اغلب در ساخت بلوک های پیش ساخته برای عضوهای غیر باربر به کار می رود.

فوم بتن با چگالی پایین (سبک)

فوم بتن با چگالی پایین، دارای چگالی 300 تا 600 کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع فوم بتن با عنوان بتن اسفنجی سبک (Cellular Lightweight Concrete) یا به اختصار CLC و بتن سبک شناخته می شود. بتن سبک، گزینه بسیار خوبی برای عایق صدا و حرارت است. فوم بتن با چگالی پایین، مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی، رطوبت و حمله حشرات دارد. همین موضوع، آن را به جایگزین مناسبی برای پشم شیشه و پشم چوب تبدیل کرده است.


کاربرد فوم بتن

بیشترین کاربرد فوم بتن در ساخت بلوک سبک سقفی و دیواری و نیز کفسازی ساختمان و شیب بندی است. درضمن برای پر کردن چاه های فاضلاب و حفره های تونل هم می توان از این بتن سبک استفاده کرد. با توجه به ویژگی های خاص فوم بتن،‌ کاربردهای مختلف آن بر حسب وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک می شود:

 کفسازی طبقات: یکی از مهمترین کاربردهای فوم بتن کفسازی طبقات است. از آنجا که این ماده وزن سبک و سرعت بالای اجرا دارد، می توان کف همۀ طبقات ساختمان را بعد از اتمام کار‌های تأسیساتی با آن پوشاند.
 شیب بندی پشت بام: ‌فوم بتن به دلیل مقاومت زیاد، ‌نفوذناپذیری حرارتی و رطوبتی و نیز وزن سبک، بهترین روش برای شیب بندی پشت بام است، زیرا می توان بعد از اجرای فوم بتن در پشت بام، مستقیم و بی هیچگونه عملیات اضافی روی آن را عایق بندی یا ایزوگام کرد.