یونان میزبان بزرگترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۳/۶/۱۱

Ellinikon واقع در هفت کیلومتری جنوب آتن برای 63 سال، به‌عنوان فرودگاه اصلی پایتخت یونان بود. یونان در حال اجرای پروژه هشت میلیارد دلاری ساخت بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا است. شهر هوشمند فضای زندگی هزاران نفر و همچنین فروشگاه ها، هتل ها، جاذبه های فرهنگی و بزرگترین پارک ساحلی اروپا را ارائه می دهد. این سایت بیش از 20 سال پس از توقف فعالیت فرودگاه بین المللی در سال 2001 متروک بود. طی 15 سال، شرکت توسعه لامدا این سایت را به طور کامل متحول خواهد کرد. یک شهر هوشمند کتاب تصویری در سواحل یونان ایجاد خواهد شد، جایی که همه چیز در فاصله 15 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری خواهد بود.

 

هدف شهر هوشمند بازتعریف سبک زندگی شهری در یونان و اروپا است. این شرکت آن را "زیپ کد بهشت" می نامد و می خواهد همه نیازهای مردم، محیط زیست و اقتصاد را هماهنگ کند. این اهداف باید از طریق نقاط کانونی مختلفی که در برنامه ریزی و توسعه Ellinikon تعیین شده است به دست آید:

مدیریت انرژی: زیرساخت های شبکه هوشمند برای نظارت و کنترل مصرف انرژی برای کاهش مصرف و انتشار کربن.

ساختمان های هوشمند: برنامه های کاربردی اینترنت اشیا (IoT) هر ساختمان را «هوشمند» می کند و زندگی روزمره ساکنان را بهبود می بخشد.

              

 

• قابلیت اتصال: اینترنت 5G در سراسر کشور و Wi-Fi عمومی و یک شبکه فیبر نوری پیشرفته، اتصال بی سابقه ای را ارائه می دهند.

اولین پارک «هوشمند» یونان: پارک تجربه Ellinikon دارای سیستم های روشنایی است که با توجه به فصل و زمان روز تنظیم می شود و همچنین سیستم هایی برای نظارت بر شرایط محیطی.

وسایل نقلیه الکتریکی: استفاده گسترده از وسایل نقلیه الکتریکی

24/7: حسگرهای هوشمند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و شبکه‌های زیرزمینی کارایی زیرساخت را در تمام ساعات شبانه روز بهبود می‌بخشند.

•  تحرک:  وسایل کمکی پارک هوشمند و گزینه های حرکتی کوچک مانند دوچرخه و اسکوتر برقی حمل و نقل سازگار با محیط زیست را تضمین می کنند.

بهره وری منابع: فناوری های اینترنت اشیا برای مدیریت آب و زباله، به حداکثر رساندن بازیافت و حمایت از یکپارچه سازی انرژی های تجدیدپذیر استفاده می شود. روشنایی هوشمند باعث افزایش راحتی، کارایی و ایمنی می شود.

قابلیت دسترسی: یک برنامه کاربرپسند و با پشتیبانی از هوش مصنوعی، همه خدمات دیجیتال و فیزیکی را در Ellinikon، از کرایه دوچرخه گرفته تا پرداخت صورتحساب، بسته‌بندی می‌کند و به راحتی از طریق تلفن هوشمند قابل دسترسی است.

 

موضوع طبیعت نیز در Ellinikon مورد توجه قرار گرفت، زیرا آتن پایتخت یونان اغلب فاقد پارک و فضاهای سبز است - در شهر هوشمند جدید، بزرگترین پارک ساحلی اروپا در 2 میلیون متر مربع، 1.5 برابر بزرگتر از هاید لندن ایجاد می شود. پارک در خود ساحل، یک ساحل شنی به طول حدود یک کیلومتر وجود خواهد داشت که به مردم Ellinikon فرصت های تفریحی در کنار دریا ارائه می دهد.

کل کار ساخت و ساز و بازسازی سایت در مجموع 15 سال زمان می برد. به گفته شرکت توسعه لامدا، اولین مرحله پنج ساله در اواخر سال 2026 یا اوایل سال 2027 به پایان می رسد و تا آن زمان پروژه های مهم زیرساختی و تاسیساتی باید تکمیل شوند. به عنوان مثال، جاده اصلی در زیر زمین جابجا خواهد شد، اولین برج سبز یونان ساخته خواهد شد و پروژه های مسکونی متعدد دیگری به پایان خواهد رسید. هدف ایجاد حدود 75 تا 85000 شغل در شهر هوشمند است که شامل دو هتل مجلل، دو فضای خرده فروشی و سرگرمی پیشرفته و امکانات مختلف ورزشی، بهداشتی و آموزشی است. در پایان سال 2023، اولین ساختمان Ellinikon تکمیل شد؛که مرکزی برای مراقبت از افراد دارای معلولیت است، که از نظر نوع و تجهیزات، به عنوان یک مدل برای مراکز مراقبت در سراسر اروپا خدمت میکند.

 

              

 

این بزرگترین سرمایه گذاری خصوصی در تاریخ یونان است؛ که در چند سال آینده نشان خواهد داد که چگونه زندگی در شهر برنامه ریزی شده، توسعه خواهد یافت و چه افرادی در آینده در Ellinikon زندگی و کار خواهند کرد. قرار است کل پروژه در سال 2036 تکمیل شود و تا آن زمان، لامدا توسعه حدود 8 میلیارد یورو در شهر هوشمند سرمایه گذاری کرده است.