نمای کرتین وال

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نمای کرتین وال

" ابتدا می بایست تعریف درستی از نمای کرتین وال داشته باشیم Curtain Wall یک کلمه انگلیسی است که معادل آن به فارسی دیوار پرده ای است. "

نمای کرتین وال هیچ باری از خود ساختمان را تحمل نمی‌کند و تنها نیرویی که تحمل می کند یکی نیروی وزن خودشان و دیگری نیرو های جانبی نظیر باد است از این رو به سازه های کرتین وال سازه های خود ایستا می گویند. نمای کرتین وال انواع و اقسام زیادی دارد و پرکاربرد ترین آنها نمای کرتین وال شیشه ای است.

از ویژگی مهم نمای لامل (کرتین وال) می توان به عایق حرارتی، رطوبتی وصوتی آن اشاره کرد. این مساله باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود، بنابراین نیاز ساختمان به مصرف انرژی هایی از قبیل الکتریسیته را کاهش می دهد.

از لحاظ فنی سیستم کرتین وال در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف سازه قرار می گیرند. و شیشه هایی که به عنوان نمای ساختمان قرار است کار گذاشته شوند به جای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین وال نصب می شوند.  از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد، این کاهش وزن سبب می شود که  مقاومت ساختمان نسبت به حوادث طبیعی زمین لرزه افزایش یابد.


تاریخچه نمای کرتین وال چیست؟

در قرن نوزده میلادی، با بکارگیری بیشتر از صفحات شیشه ای بزرگ در ساختمان ها، سیستم های کرتین وال نیز ظاهر شدند. و همچنین با شروع استفاده ازآلومینیوم در صنعت ساختمان، استفاده از این صنعت در دیوارهای نمای ساختمان محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

نمای کرتین وال، مابین جداره داخلی و فضای خارجی است ، بنابراین باعث کاهش وزن و بارهای وارد شده به عنوان باد و ارتعاشات شدید بر روی سازه های اصلی ساختمان می شود. این یکی از مهمترین مزایای استفاده از کرتین وال به جای نمای سنتی ساختمان است.

نمای ساختمان های کرتین وال از قاب آلومینیومی سبک ساخته شده اند. هنگام نصب، پانل های مات و شفاف، که معمولاً از شیشه ساخته می شوند، بین قاب های آلومینیومی نصب می شوند.

نمای کرتین وال را می توان با ترکیبی از سیستم های دیگر مانند چوب و... به سبک مدرن تری طراحی کرد، همچنین از عایق بندی بالاتری نیز بهره برد .

تا قرن نوزدهم، دیوارهای محیطی ساختمان به عنوان یک تکیه گاه عمل می کردند و وظیفه تحمل بار کلی سازه را بر عهده داشتند. با پیشرفت صنعت فولاد ساختمانی، امکان استفاده از آن به عنوان ستون های تحمل پذیر و همچنین ساخت دیوارهای خارجی غیر باربر، بسیار سبک تر و کوچکتر از دیوارهای آجری قدیمی امکان پذیر شد.

به همین دلیل با گذشت زمان، استفاده از شیشه به عنوان نمای خارجی افزایش یافته و سیستم های نمای شیشه ای کاربرد بیشتری پیدا کرده اند.

لامل چیست ؟

سازه های آلومینیومی نمای کرتین وال، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند “لامل” نامیده می شوند.
در نمای کرتین وال، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می شوند. لامل های افقی “ترنسم” و لامل های عمودی “مولیون” نام دارند. لازم به ذکر است که در اجرای سیستم های نمای کرتین وال ، به طور معمول پروفیل لامل افقی  در سایز طولی کوچکتری نسبت به پروفیل لامل عمودی ارائه می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند. وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی خواهد بود


گونه های لامل در نمای کرتین وال
لامل ها دارای انواع مختلفی هستند نظیر فولادی، چوبی و آلومینیومی که بهترین آنها آلومینیومی هست که در اکثر پروژه‌ها می‌بینید علت آن این است که نمونه‌های فولادی و چوبی به علت خوردگی وزن بالا و مشکلاتی که در عایق‌بندی دارند خیلی زود از صحنه حذف شدند اما نمونه آلومینیومی و آلیاژهای آن به دلیل خواصی که دارند نظیر استحکام بالا در عین سبکی و همچنین توانایی فیکسچر بودن بالا به منظور عایق بندی رطوبتی و هوادهی از مزیت‌هایی است که توجه طراحان و مهندسان بسیاری را به خود جلب کرده است.

سیستم های کرتین وال از جهت نصب نیز به دو نوع تقسیم بندی می شوند: فریملس (frameless) بدون خطوط ظاهری نمایان و فیسکپ (facecap)در پوش دار.

انواع سیستم نمای کرتین وال فریم لس FRAMELESS

در مدل فریم لس، هر یک از دهانه های شیشه دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و روی  لامل توسط لقمه های آلومینیومی ویژه نگه داشته میشود و از خارج ساختمان تنها درز مابین شیشه ها قابل رویت خواهد بود ، ویژگی اصلی نمای فریم لس این است که در آن سطح شیشه به صورت پیوسته دیده می شود.


الف – سیستم  کرتین وال فریم لس  U-Channel

این سیستم به عنوان یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرف شناخته شده که به لحاظ فنی، اجرای آن برای ساختمانهایی که ارتفاع زیادی دارند توصیه نمیشود و با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیستم ابعاد مدول ها می بایست به صورت محدود و حدالامکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شوند.


دلایل محبوبیت نمای  کرتین وال فریملس:

  1.     ظرافت دید فریم و شیشه از بیرون
  2.     امکان استفاده از بازشو پنهان در نمای بیرون
  3.     تعبیه راحت شیشه ها و راحتی در عوض کردن شیشه
  4.     فعالیت جداگانه هر یک از قاب ها در مقابله با زلزله
  5.     تنوع رنگ بالا در نمای ساختمان
  6.     ایجاد سطح های عایق صوتی و حرارتی
  7.     وجود واشرهای پنهان برای آب بندی
  8.     بوجود آمدن مرز تفکیکی بین سازه نما و سازه اصلی


 ب- سیستم فریم دار

این سیستم به عنوان یکی از روش های با استحکام بالا و مورد اطمینان شناخته شده و با توجه به این که در این سیستم شیشه ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم های آلومینیومی مونتاژ شده و به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی مدول های تشکیل شده توسط لامل های افقی و عمودی نصب می شود، به لحاظ تسریع در اجرای نما نیز نقش بسزایی دارد. شایان ذکر است در طراحی برخی شرکت های تولید کننده امکان تبدیل هر یک از مدول ها به بازشوی مخفی تنها با اضافه کردن یراق آلات لازم امکان پذیر بوده و نیازی به تولید مجدد این بازشو ها نیست.


سیستم درپوش دار فیس کپ  FACECAP

در سیستم نمای کرتن وال – لامل درپوش دار ، شیشه مستقیما بر روی سازه لامل قرار می گیرد و درپوش های نگهدارنده از بیرون شیشه را روی لامل فیکس می کنند . لاستیک های EPDM استفاده شده در این سیستم شیشه ها را در محل های اتصال کاملا هوابندی و آب بندی می نمایند. امکان نصب درپوش های متنوعی با عرض 5 سانتی متر و با فرم های متنوع بر روی دماغه های لامل وجود دارد.


مزیت های نمای کرتین وال:

1- وزن کمترساختار و کاهش بارمرده ساختمان

2- نور بیشتر ورودی به ساختمان

3- کاهش مصرف انرژی

4- سرعت بالای اجرا

5 – عایق بندی رطوبتی ، حرارتی و صوتی

6- امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما

7- امکان اجرا به صورت پیش ساخته

8- تنوع بیشتر ظاهری سیستم

9- بخشیدن جلوه های خاص در شب و روز

10– امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن

11- کیفیت بالای قطعات

12- رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله


انواع روش ساخت و نصب نمای کرتین وال:

نمای کرتین وال به دو روش Stick  و Unitized  ساخته و نصب می گردد.


ساخت و نصب کرتین وال با روش Stick :

 در این روش مراحل نصب و ساخت نمای کرتین وال کلا درمحل پروژه صورت میگیرد و پس از محاسبات فنی و سازه ای  و حمل پروفیل های آلومینیومی به محل پروژه ، سازه اصلی نصب و ایجاد میگردد و شبکه استراکچر سازه ای شیشه بین لامل های افقی و عمودی ایجاد میگردد و سایز قاب ها جهت سفارش شیشه برداشت میگردد . در این روش غیر از مرحله اکسترود آلومینیوم تمامی مراحل مانند برش لامل ها در محل پروژه انجام می گیرد. این روش جهت ساختمان های معمولی اداری و تجاری طبیعتا هزینه کمتری را در برخواهد داشت .

 ساخت و نصب کرتین وال با روش Unitized :

نمای کرتین وال یونیتایز به معنای نمای یکپارچه اما با قطعات جداگانه است به این معنی که کلیه قطعات و قاب های نمای کرتین وال در محل کارخانه ساخته و حتی شیشه نیز درون قاب ها نصب میگردد سپس به محل پروژه ارسال و بصورت کشویی در محل های در نظر گرفته شده نصب می گردد این روش به جهت هزینه گران تر اما دارای مزایای سرعت بالای نصب در ساختمان های بلند بکار میرود .


قیمت نمای کرتین وال:

نوع سیستم اجرایی در قیمت کرتین وال تاثیر گذار است که در زیر به آنها اشاره می نماییم:

  1.     نوع کرتین وال ( استیک یا یونیتایز )
  2.     داخلی و یا خارجی بودن سیستم
  3.     ابعاد پروفیل ها و نوع رنگ
  4.     اکسسوری ها
  5.     مدول بندی
  6.     تعداد بازشو
  7.     حجم پروژه


جهت کاهش هزینه ها در نمای کرتین وال میتوان از راه های زیر استفاده کرد:

    استفاده از شیشه های با آپشن های کمتر
    استفاده از سیستم های ترکیبی لامل عمودی و افقی به لحاظ سایز و بر طبق محاسبات

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « نمای کرتین وال » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
Mr. Jafari
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
Mr. Jafari
۱۴۰۲/۱۲/۲۷