پنجره های آلومینیومی ترمال بریک

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۱/۱/۳۰
پنجره های آلومینیومی ترمال بریک

ترمال بریک چیست؟
ترمال بریک یا گرمابند، عایقی است که در قسمت بیرونی فریم‌های درب یا پنجره قرار داده می شود. این نوع عایق بندی از تبادل حرارت جلوگیری می کند و برای فریم هایی که تبادل حرارتی بالایی دارند استفاده می شود.
فریم های آلومینیومی تبادل حرارتی بالایی دارند و اتلاف انرژی زیادی را از طریق بازشوها از دست می دهند. استحکام و سبکی فریم آلومینیوم باعث شده، این فلز به عنوان متریال اولیه مورد استفاده ساخت درب و پنجره قرار گیرد. تبادل حرارتی آلومینیوم از ایرادات بزرگ فریم های آلومینیومی می باشد که در ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی به شمار می رود.
فریم های آلومینیوم خود عایق سرما و گرما نمی باشند، اما وقتی که عایق تیغه ای پلی‌آمید در بین پروفیل کارگذاشته می‌شود، یک لایه محافظ بین جداره بیرونی با جداره داخلی ایجاد میکند این کار باعث میشود پروفیل آلومینیومی عایق شود که به این نوع پروفیل ها ترمال بریک گفته میشود. به همین علت پنجره های ترمال بریک طراحی و ساخته شدند تا بتوانند ایراد پنجره های آلومینیومی را بر طرف کنند. 
فریم های ترمال بریک با هدف کاهش و کنترل حرارت راه حل موثر برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی می باشد. این نوع فریم عایقی خوب در بین  پنجره‌های آلومینیومی  میباشد با استفاده از این نوع پنجره ها در مصرف انرژی ساختمان‌های تجاری و مسکونی صرفه جویی زیادی میشود.
مهمترین گزینه در تولید پنجره‌های ترمال بریک، این است که برای عایق کردن پنجره از جنس پلی‌آمید استفاده شود و از متریال  دیگری مانند PVC استفاده نشود، زیرا این نوع متریال مقاومت پنجره را کاهش می‌دهند. وجود لاستیک پلی‌آمیدی که در بین فریم های داخلی و خارجی ترمال بریک از ورود گرما، سرما، صدا و لرزش به درون ساختمان جلوگیری می‌کند.
تیغه‌های پلی‌آمید در پروفیل‌های آلومینیومی پنجره‌های دو جداره سبب می‌شود، تا ضریب انتقال حرارت آلومینیوم از ۲۰۳ به کمتر از ۴ کاهش پیدا کند. لاستیک پلی‌آمید سبب قطع رسانایی فریم آلومینیومی نیز می‌شود. 
بهترین روش برای تشخیص تیغه‌ اصلی پلی آمید در پنجره های ترمال بریک این است که، قسمتی از تیغه‌ها را در معرض شعله مستقیم قرار داده، در صورتی که تیغه شعله ور شود و بوی نایلون بدهد، جنس تیغه از نوع پی وی سی است و در غیر این صورت تیغه از نوع پلی‌آمید و مرغوب است.


مزایای استفاده از پنجره‌های دوجداره ترمال بریک
در فریم های ترمال بریک یک لایه میانی قرار دارد که امنیت داخل ساختمان را افزایش می‌دهد، این نوع پنجره‌ها در برابر انتقال حرارت و اشتعال نسبت به فریم های دیگر مقاوم می باشد.
پنجره‌های دوجداره ترمال بریک دوام بالایی دارند و فرسایش و خوردگی کمتری دارند، از این بابت هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند. استفاده از فریم های ترمال بریک باعث می شود، ۳۸ درصد اتلاف انرژی در زمستان، ۳۲ درصد اتلاف انرژی در تابستان، ۲۸ درصد کاهش مصرف سوخت و ۲۰ درصد کاهش سرمایه‌گذاری اولیه تاسیسات می‌شود.
مرغوبیت و نحوه ساخت‌ پنجره‌های ترمال بریک باعث شده، این پنجره‌ها در منطقه های زلزله ‌خیز کاربردهای بیشتری داشته باشد. پنجره‌های ترمال بریک انعطاف پذیر است و این انعطاف پذیری در قسمت‌های داخلی و خارجی پنجره کاملا دیده میشود.
از دیگر مزایای پنجره ترمال بریک این است، که قسمت‌های داخلی و خارجی  را می‌توانند در رنگ‌های متفاوتی ساخت و با توجه به شرایط پروژه در رنگ‌های متنوع ساخته شود.
اگر برای خرید پنجره مناسب جهت کاهش مصرف انرژی برای ساختمان مسکونی یا تجاری خود بین پنجره‌های یو پی وی سی و پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک تردید دارید. قطعا پنجره‌های ترمال بریک در مقایسه با انواع دیگر، در برابر شرایط جوی مختلف و کاهش مصرف انرژی بهتر می باشد.
مقایسه بین پنجره ترمال بریک با  UPVC
از نظر عایق بودن: 
پنجره UPVC و پنجره آلومینیومی ترمال بریک از لحاظ عایق بودن عملکرد مشابهی دارند، ولی تفاوت هایی با یکدیگر دارند، در شرایطی که ابعاد پنجره شما جهت ساخت با هر دو نوع upvc و آلومینیوم امکان پذیر باشد ، در این حالت باید بهترین انتخاب را انجام دهیم. پروفیل های upvc و آلومینیوم ترمال بریک هر دو فریم عایق گرما و سرما می باشند. فریم آلومینیوم به تنهایی عایق نیست، اما هنگامی تیغه پلی آمید عایق در بین لایه های پروفیل قرار میگیرد ارتباط جداره ها قطع شده و پروفیل آلومینیومی عایق میشود که به آن ترمال بریک گفته میشود. نتیجه میگیریم که هر دو فریم عایق سرما و گرما می باشند. 


 از نظر قیمت تمام شده: 
بر اساس قیمت، پنجره های UPVC ویستابستی که بصورت استاندارد تولید میشوند قیمت کمتری نسبت به پنجره ترمال بریک دارند. پنجره ترمال بریک استاندارد با آلومینیوم ایرانی تقریبا قیمت آن ۲.۵ برابر قیمت پنجره UPVC ویستابست دارد. 
از نظر ممان اینرسی و مقاومت پنجره:
مقاومت پنجره UPVC بستگی به گالوانیزه داخلی آن دارد، بطور استاندارد در فریم ویستابست پروفیل گالوانیزه داخلی با ابعاد ۳۳*۲۵ میلیمتر اگر با ضخامت ۵/۱ میلیمتر به کار برده شود ،ممان اینرسی در هر دو نوع سری ۶۰ و سری ۷۰ مساوی است با ۴۶/۱ سانتی متر بر توان ۴ می باشد. در بهترین شرایط در پروفیل استاتیکی ویستابست با گالوانیزه قوطی شکل در ابعاد ۵۴*۲۵ میلیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر ممان اینرسی ۱۰.۷۹ می شود. اما در پروفیل آلومینیومی ممان اینرسی در ضعیف ترین حالت در حدود ۱۱ بوده و در بهترین حالت تا ۳۶ می توان افزایش داشته باشد. با توجه به مقایسه انجام شده می توان نتیجه گیری کرد برای ساخت پنجره در ابعاد بزرگ بخصوص در طبقات بالا که فشارباد بیشتر است از پروفیل UPVC استاتیکی ویستابست استفاده شود و یا از پروفیل آلومینیومی ترمال بریک استفاده گردد. 
از نظر کیفیت و تغییر رنگ در شرایط آب و هوایی مختلف:
پروفیل UPVC سفید بوده و بهترین نوع پنجره UPVC همان رنگ سفید می باشد. تنوع رنگ و طرح در پنجره UPVC موجود می باشد که به شکل یک لایه فیلم روی پروفیل سفید می کشند. در حال حاضر نمونه رنگ های مختلفی برای پنجره های UPVC در بازار وجود دارد که دارای کیفیت خوبی می باشند. پروفیل های آلومینیوم به دو صورت رنگ الکترواستاتیکی پودری و آنادایز موجود می باشد. در مورد آنادایز، پروفیل آلومینیوم در محلولی قرار داده می شود و طی یک فراینده شیمیایی لایه مقاوم اکسیدی بر روی پروفیل قرار داده می شود. لایه ایجاد شده سبب بالا رفتن مقاومت الومینیوم می گردد. طیف رنگی مختلفی از آنادایز قابلیت اجرا برروی پنجره آلومینیومی وجود دارد. رنگ های پودری الکترواستاتیکی طی عملیاتی در دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد انجام میگیرند و چسبندگی رنگ به پروفیل به خوبی انجام میشود و یک لایه ی مقاومی را ایجاد میکند سیستم های پوششی آنادایز در مقابل بدی آب و هوایی و خط و خش مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. 
پنجره های ترمال بریک آنادایز شده در مقایسه با پنجره های UPVC دکورال و رنگی، برای استفاده در مناطق گرم و خشک استحکام و ماندگاری بیشتر و از نظر کیفیت و عملکرد پروفیل بهتر است. توصیه میشود در مناطق گرم و کویری از پنجره های آلومینیومی استفاده شود، اما اگر از پنجرهای UPVC میخواهید استفاده کنید بهتر است از نوع سفید آن استفاده شود.
 از نظر نوع بازشو و یراق آلات: 
یراق آلاتی که برای پنجره های UPVC استفاده می شود در پنجره های ترمال بریک هم مصرف می شود. هر دو از نظر بازشو به انواع زیر تقیسم میشوند: کشویی، لولایی، فولکس واگنی، لیفت دار می باشند. اما بعضی از پنجره ها مانند پنجره های کشویی با عرض و ارتفاع زیاد در مدل های کشویی و لیفت اند اسلاید حتما باید از پروفیل های آلومینومی ترمال بریک استفاده گردد. برای مثال پنجره ای با ارتفاع ۴ متر و عرض ۶ متر اگر بخواهیم به شکل یک تکه و بدون کتیبه و اسلایدینگ و یا کشویی باشد باید از پروفیل ترمال بریک لیفت اند اسلاید و یراق الات آلمانی اجرا شود، این ابعاد با پروفیل UPVC قابل اجرا نمی باشد. به طور کلی برای پنجره های کشویی با ارتفاع بیشتر از ۲ متر و عرض بیشتر از ۳ متر باید از پروفیل ترمال بریک استفاده گردد و برای استفاده  از UPVC باید از پروفیل ویستابست همراه با یراق ROTO آلمان استفاده گردد، علت استفاده از این یراق این است که غلطک های سرامیکی با مقاومت وزن حدود ۲۰۰ کیلو گرم را دارا می باشد.
 از نظر ارزشمند بودن:
پروفیل های آلومینیومی بعد از گذشت ۳۰ سال از عمر آن، باز هم یک متریال با ارزش می باشد که قیمت آن به روز می باشد و بر اساس کیلو خرید و فروش می شود اما پروفیل پنجره های UPVC بعد از گذشت ۳۰ سال خریداری ندارد و متریال با ارزشی به حساب نمی آید. 
 سبک سازی ساختمان:
فریم پنجره های UPVC نسبت به فریم پنجره های آلومینیومی ترمال بریک از وزن کمتری برخوردار هستند و به همین علت جهت سبک سازی سازه ساختمان، از پنجره های UPVC بیشتر از ترمال بریک استفاده شود.

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « پنجره های آلومینیومی ترمال بریک » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۵
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۲