اسکای لایت (نورگیر)

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۰/۱۲/۲۷
اسکای لایت (نورگیر)

اسکای لایت (سقف شیشه‌ای)، یک تکنولوژی جدید است که قسمتی از سقف را با شیشه می‌پوشانند. اجزای این نوع سقف‌ها زیبایی خاصی به فضای خانه می‌بخشد. این سیستم در تامین نور طبیعی ساختمان اهمیت بسزایی دارد، این امر باعث می شود که در مصرف انرژی صرفه جویی شود. استفاده از فریم فولادی و آلومینیومی به عنوان یک سازه باعث میشود که سازه در برابر بارهای وارده مقاومت بیشتری داشته باشد. در این نوع سیستم قسمتی از سقف را با استفاده از شیشه و یا پلی کربنات می پوشانند و به عنوان نورگیر از آن استفاده می کنند.

اسکای لایت را به صورت ثابت و یا متحرک میتوان اجرا کرد. سقف هایی که به صورت متحرک اجرا می شوند، علاوه بر نور طبیعی می توان از هوای بیرون استفاده کنند و به صورت طبیعی تهویه ایجاد می شود.

از این نوع سقف‌ها به عنوان نورگیر استفاده می شود و معمولا در قسمت مرکزی ساختمان از آن استفاده می شود و نور ساختمان را بصورت طبیعی فراهم می‌کند. تامین روشنایی در ساختمان از تابش نور مستقیم خورشید می باشد. امروزه از اسکای ‌لایت‌ها برای تامین نور بیشتر در ساختمان‌های مسکونی، عمومی و تجاری استفاده می‌شود.

ترکیب نورگیری از اسکای لایت و پنجره‌ها، می‌تواند قسمت عمده ای از ساختمان را روشن کند و نیاز به انرژی را از بین می برد، همچنین در روزهای ابری نورگیری از طریق اسکای‌لایت بین ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر از نورگیری از  پنجره‌ها می‌باشد. با این روش در ساختمان ها تا 80 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

سازه هایی که برای اسکای ‌لایت مورد استفاده قرار می گیرد خود ایستا بوده و در برابر بارهای باد، برف، زلزله و بارهای حرارتی و ... مقاوم می باشد. جهت ساخت سازه های اسکای لایت از مقاطع فولادی و پروفیل های آلومینیومی استفاده می شود.

اسکای لایت‌ها علاوه بر تحمل بارهای وارده باید عملکرد حرارتی و صوتی مناسبی داشته باشد. به این معنا که در فصل های مختلف سال مانع از تلف شدن انرژی از داخل به خارج ساختمان می شود.

استراکچر اسکای لایت شیشه ای

سقف اسکای لایت به طور معمول از سه بخش اصلی تشکیل می شوند:

  • اعضای پشتیبان: فریم­ های مصرفی به عنوان پشتیبان (طولی و عرضی) اغلب از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند که در سطح سقف قرار می گیرند و بخش شیشه ای روی آن نصب می شود.
  • بخش شیشه ای:  شیشه هایی که برای سقف های اسکای لایت استفاده می شوند عبارتند از: شیشه های سکوریت، دوجداره، رنگی، ضد گلوله و غیره. شیشه هایی که برای سقف های اسکای لایت استفاده می شوند اجازه ورود اشعه فرابنفش خورشید را به داخل ساختمان نمی دهند.
  • گسکت یا بخش آب بندی: از این متریال برای جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده می­ شود و در مواقع بارش باران و برف، باعث میشود که آب از بیرون به داخل نفوذ نکند.

شکل ‌های متداول اسکای ‌لایت

اسکای ‌لایت ها در اشکال مختلفی طراحی و ساخته می شوند. همچنین اسکای لایت ها می توانند به صورت مکانیکی ساخته شوند که در موقع نیاز باز و بسته شوند. سقف اسکای لایت ها را می توان به صورت تخت، یک طرف شیبدار، دو طرف شیبدار، استوانه ای، هرمی، کروی و ...  ساخت. برای بهبود عملکرد اسکای لایت می توان آن را به صورت دو پوسته ساخت و استفاده کرد.

مزایای سقف های اسکای لایت

  • استفاده از نور طبیعی: یکی از عواملی که باعث میشود از سقف شیشه­ ای استفاده کنند بهره گیری از نور طبیعی به همراه زیبایی بوده است. این امر به بهبود عملکرد افراد در محیط کاری و زندگی کمک بسیاری می کند.
  • کمک به تهویه هوا:  از اسکای لایت های غیر ثابت یا مکانیکی میتوان جهت تهویه هوا استفاده کرد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: به کمک این تکنولوژی در ساختمان در فصل سرد سال نور خورشید را به داخل ساختمان هدایت می کنند و انرژی گرمایشی کمتری استفاده می کنند و همچنین در فصل تابستان با استفاده از تهویه هوا در مصرف الکتریکی صرفه جویی می شود.
  • افزایش ارزش ملک:  در صنعت ساختمان نورگیری از جمله مزایای یک ساختمان به شمار می رود که تکنولوژی اسکای لایت باعث شده که نور طبیعی را داخل ساختمان ها هدایت کنند و این امر ارزش افزوده ای را برای ساختمان ها ایجاد کرده است.
  • دید طبیعی و حس وسیع بودن فضا: کاربرد اسکای لایت به شکلی است که به شما دید طبیعی به نمای  بیرون را می دهد، و همچنین باعث می شود افرادی که از آن فضا استفاده می کنند احساس کنند که فضای بزرگ تری در اختیار دارند و این سیستم برای فضاهای کوچک فوق العاده است.
  • دسترسی به بام: در برخی مواقع، صاحبان خانه از این نوع نورگیرها برای دسترسی به پشت بام استفاده می کنند. اما هدف از نصب اسکای لایت دسترسی به بام نیست و هدف آن نورگیری بیشتر ساختمان می باشد.

معایب اسکای لایت

  • در مواقعی که عایق بندی و نصب به خوبی انجام نشود در فصل سرما باعث میشود که آب به داخل نفوذ کند و گرمای داخل ساختمان تلف شود و در فصل گرما نیز باعث تلف شدن سرمای داخلی می شود.
  • تمیز کردن شیشه های اسکای لایت دشوار می باشد.

انواع اسکای لایت

اسکای لایت از لحاظ ظاهری و کاربرد آن درصنعت ساختمان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می شود:

  • اسکای لایت ثابت
  • اسکای لایت ماژولار یا متحرک
  • اسکای لایت استوانه‌ای
  • اسکای لایت محدب
  • اسکای لایت اختصاصی

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « اسکای لایت (نورگیر) » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۵
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۲