سیستم وال هنگ چیست؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۲/۲۸

سیستم وال هنگ چیست؟

وال هنگ (Wall Hung) در لغت به معنای آویزان از دیوار است و به صورت کلی برای تمام تجهیزاتی به کار می رود که پایه نداشته بر روی دیوار آویزان می شوند. به دلیل مزایای مختلفی که توالت فرنگی برای سلامت انسان دارد، این روزها ایرانیان نیز به نصب توالت فرنگی روی آورده اند. مدیریت فضای ساختمان همیشه یکی از دغدغه های اصلی طراحان دکوراسیون بوده است. همین مسئله باعث شکل گیری ایده وال هنگ شده است. 

وال هنگ چیست؟

وال هنگ (Wall Hung) یا توالت دیواری نوعی توالت فرنگی محسوب می شود که برعکس مدل های قدیمی که روی زمین نصب می شدند، درون دیوار نصب و قرار گرفته می شود. تجهیزاتی که در درون دیوار نصب می شوند مثل شیرآلات توکار و توالت دیواری روزانه طرفداران بیشتری جذب می کنند و در حال جایگزینی نمونه های قدیمی هستند. طراحی زیبا و مینیمال و صرفه جویی حداکثری در فضا از مهم ترین مسائلی هستند که با این توالت های وال هنگ می توان تجربه کرد.

بعضی از مردم تصور می کنند که قیمت توالت دیواری در مقایسه با توالت فرنگی به دلیل داشتن مزایای مهم و طراحی جذاب تر باید دارای تعرفه بالاتری باشد در حالی که این موضوع صحیح نیست. انواع وال هنگ از قیمتی مشابه یا حتی گاهی ارزان تر از توالت فرنگی برخوردار هستند.

استراکچر وال هنگ به چه صورت است؟

استراکچر وال هنگ یک فلاش تانک است که در درون دیوار قرار می گیرد و پس از نصب قابل رؤیت نخواهد بود. طراحی و تولید این قطعه عموماً همراه با نوعی از پروفیل های فلزی است که در مجموع خود توالت دیواری یا وال هنگ و وزن شخص را با یکدیگر به خوبی حفظ می کند. این نوع استراکچر وال هنگ باعث می شود که مقاومت و استقامت بیشتری در مقایسه با مدل های توالت فرنگی قدیمی برای ارائه داشته باشد. به عبارتی دیگر ساختار ویژه این توالت و توکار قرار گرفتن اجزای آن باعث می شود که کل دیوار قابلیت نگه داشتن آن را داشته باشد. در حالی که توالت فرنگی های سنتی تنها روی پایه قرار می گرفتند.

البته باید داشت که این نوع استراکچر که در درون دیوار قرار می گیرد، نیازمند دسترسی به فضای کافی و مورد نیاز در داخل است. پس به این ترتیب امکان دارد به دلیل مشکلاتی مثل کمبود فضا در داخل دیوار یا ضخامت ناکافی برای نگه داشتن آن، این محصول برای همه خانه ها و منازل قابل اعمال نباشد.

متریال مناسب وال هنگ باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

*  نباید به راحتی ترک بخورند و از بین بروند.
*  باید تحمل وزن افراد مختلف را داشته باشند.
*  نمی توان آنها را از متریال با مقاومت بالا اما خشن، مانند سیمان ساخت.
*  به خاطر تماس مستقیم با جریان آب و رطوبت، باید از چگالی خوبی برخوردار بوده تا ذرات آب به درون متریال نفوذ نکند.
*  از طرفی به دلیل قرار گرفتن در سرویس بهداشتی و نوع کاربردشان می بایست سطحی بهداشتی داشته و نظافتشان آسان و سریع باشد.

در نتیجه بهترین متریالی که می تواند در ساخت یک وال هنگ خوب به کار برده شود، سرامیک با لعاب کاری باکیفیت و آنتی باکتریال است.

انواع تجهیزات وال هنگ

از جمله اصلی ترین تجهیزات سرویس بهداشتی که به صورت وال هنگ ساخته و بسیار مورد استقبال هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-  توالت فرنگی وال هنگ
-  روشویی وال هنگ
-  شیرآلات وال هنگ یا همان توکار
-  کابینت های مختلف سرویس بهداشتی
-  و هر تجهیز دیگری که بدون پایه و اتصالات اضافی به دیوار در سرویس بهداشتی نصب می شود.

مرسوم ترین تجهیزات وال هنگ که کارایی بسیار بیشتری دارند و از نظر مردم و کارشناسان تزئینات و دکوراسیون داخلی هم بسیار مورد توجه هستند، عبارتند از:

_  نصب توالت فرنگی وال هنگ (توکار)
_  نصب روشویی وال هنگ و توکار
_  نصب شیرآلات توکار

                        

مزایای استفاده از وال هنگ:

صرفه جویی در فضا
استفاده کمتر و صرفه جویی در فضا را می توان به عنوان مهمترین و البته شاخص ترین مزیتی دانست که در وال هنگ ها به چشم می خورد.
در حقیقت فلسفه به وجود آمدن این محصولات هم چنین امری بوده است. وال هنگ به دلیل ساختاری که دارد، تنها یک فضای کوچک را اشغال می کنند. همین عامل باعث شده تا انتخاب بسیار ایده آل تری برای خانه های آپارتمانی و مکان هایی با متراژ کم باشند.

استحکام بالا

برخلاف آن چیزی که اکثر مردم تصور می کنند، وال هنگ ها استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند. در مدل های سنتی، غالباً زمین به عنوان تکیه گاه اصلی توالت ها تلقی می شود.

اما در وال هنگ ها، تمام فضای دیوار تکیه گاه این محصولات خواهد بود. از طرفی دیگر در برخی از نمونه ها، پایه های کوچکی هم قرار داده می شود که استحکام آن را بیشتر می کند.
نظافت آسان

نظافت آسان را می توان از دیگر ویژگی های قابل توجهی دانست که باعث شده تا میزان محبوبیت و نفوذ وال هنگ در بین مردم رشد بیشتری را تجربه کند. در واقع این محصولات بر خلاف نمونه های قدیمی، قطعات و بخش های کمتری دارند. همین موضوع اجازه می دهد تا نظافت و تمیز کردن آن به مراتب ساده تر باشد.

کاهش صدا

یکی از موضوعاتی که اغلب افراد را در سرویس بهداشتی های قدیمی اذیت می کرد، صدای بالای آن بود. در واقع مدل های قدیمی سیفون و سیستم لوله کشی رو کاری داشتند که متصل به توالت است. اما در وال هنگ های توکار، عموما این قسمت در داخل دیوار قرار می گیرد.

تنظیم ارتفاع وال هنگ

یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه هستند، ثابت بودن ارتفاع توالت و روشویی های سنتی است. اغلب این محصولات پایه ای برای قرار گیری بر روی زمین داشته و به همین جهت ارتفاع از پیش تعیین شده ای دارند که ممکن است برای بسیاری از افراد مناسب نباشد. اما در وال هنگ ها مشتریان می توانند خود محل اتصال و ارتفاع آن را تعیین کرده و به این ترتیب استفاده بهتری را از سرویس بهداشتی خود ببرند.

کاهش مصرف آب فلاش تانک

کاهش مصرف آب را می توان از دیگر ویژگی های قابل توجهی دانست که باعث شده تا استفاده از وال هنگ ها محبوبیت بیشتری داشته باشد.
در واقع مدل‌های جدید این محصولات از تکنولوژی ویژه ای برای سیستم لوله کشی خود بهره می برند که قادر است تا مصرف آب را به یک سوم کاهش دهد.
 معایب وال هنگ ها: 

نصب وال هنگ

یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث شده تا وال هنگ ها برای تمامی افراد قابل استفاده نباشند، نصب دشوار آن است.

در حقیقت این گروه از محصولات برخلاف همتایان خود، نیازمند تخصص و مهارت بیشتری برای نصب هستند. سیستم لوله کشی این محصولات و نحوه قرار گیری آنها در داخل دیوار، تا حدود زیادی با نمونه های سنتی متفاوت است.

مازاد بر این جهت جای گذاری سیفون و قسمت های مختلف این مدل وال هنگ، بایستی حتما مقداری فضای خالی را در داخل دیوار خود ایجاد کنید. همین عامل باعث شده تا این محصول برای خانه هایی که دیوار نازک دارند، قابل استفاده نباشد.

تعمیر فلاش تانک

یکی از فاکتورهای قابل توجهی که موجب کاهش تقاضا برای آن شده، تعمیر نسبتاً دشوار آن است. در حقیقت اگر قسمت های توکار این محصول خراب شود، بایستی دیوارتان را تخریب کرده و بعد از تعمیر، مجددا آن را بازسازی کنید. این موضوع سبب می شود تا پروسه تعمیر برای شما هزینه و زمان بسیار بیشتری را طلب کند. این عامل باعث شده تا اغلب افراد عادی از وال هنگ ها دوری کنند.

قیمت وال هنگ

داشتن قیمت نسبتاً بالا را می توان جزو موضوعات دیگری دانست که موجب شده تا در شرایط اقتصادی فعلی، بخش قابل توجهی از مردم این محصولات را از سبد خرید خود حذف کنند.

در حقیقت وال هنگ ها نسبت به سرویس بهداشتی های سنتی، قیمت بیشتری داشته و همین عامل باعث می شود تا اغلب افراد، در شرایط کنونی قادر به تهیه آن نباشند. البته باید این موضوع را عنوان کنیم که قیمت تا حدود زیادی به مدل و البته شرکت عرضه کننده بستگی دارد.

                        

در کدام یک از سرویس های بهداشتی بهتر است وال هنگ استفاده کنیم؟

به صورت کلی تجهیزات بهداشتی وال هنگ لوکس تر و زیباتر هستند و هیچ محدودیتی برای اجرای این تجهیزات در سرویس های بهداشتی مختلف از نظر کارایی وجود ندارد.

هر چند توصیه می شود که برای سرویس های بهداشتی که فضای کمتری دارند، ترجیحاً از این نوع تجهیزات استفاده کنید. زیرا در توسعه و ایجاد فضای بیشتر در سرویس بهداشتی بسیار تاثیر گذار هستند.
اما در توالت ها و یا حمام هایی که فضا به شدت محدود است و بعضاً فکر می کنند که در این مکان ها از این نوع تجهیزات می توان استفاده کرد، باید این نکته را اشاره کنیم که در هر صورت نصب این نوع تجهیزات نیز فضایی را اشغال خواهد کرد.
بنابراین اگر محیط بیش از اندازه کوچک باشد و فضای کافی برای تعبیه فلاش تانک ها و لوله کشی در زیر دیوار را نداشته باشید، بهتر است از فکر نصب این تجهیزات در این محیط منصرف شوید.

موضوع دیگری که باید در نصب وال هنگ ها در نظر داشته باشید، نقشه کشی اصولی در یک محیط سرویس بهداشتی است. در سرویس بهداشتی هایی می توانید اقدام به نصب توالت فرنگی وال هنگ و یا روشویی وال هنگ بکنید، که استانداردهای اولیه را به عنوان یک محیط سرویس بهداشتی داشته باشند. در این راستا معمولاً در محیط های کوچک با عرض زیاد، یا طول بلند و باریک و یا در محیط های با شیب نامتناسب نصب تجهیزات وال هنگ یا امکان پذیر نیست و یا مشکل است.