بافت تاریخی شیراز ثبت ملی میشود

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۵/۴


به گزارش خبرنگار مهر، بافت ۳۶۰ هکتاری قدیم شیراز روز گذشته در کمیته ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کارشناسان عضو این کمیته تشخیص دادند این بافت می‌تواند ثبت ملی شود. بنابراین می‌توان گفت ثبت ملی بافت تاریخی شیراز پس از سال‌ها انتظار و تلاش اهالی میراث فرهنگی در مرحله آخر قرار گرفت.

قرار است ابلاغ ثبت پرونده، توسط بالاترین مقام وزارت میراث فرهنگی با مسئولیت عزت الله ضرغامی به استاندار استان فارس انجام شود تا ثبت بافت تاریخی نهایی تلقی شود. در آن صورت است که این پرونده دارای شماره ثبتی خواهد بود.

این اتفاق از روز گذشته موجی از دلگرمی را در میان دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است از جمله اینکه حالا از این به بعد اجرای طرح‌های عمرانی در بافت تاریخی باید مصوبه وزارت میراث فرهنگی را داشته باشد وگرنه عملی غیرقانونی خواهد بود. از طرفی با قرار گرفتن این بافت در فهرست میراث ملی؛ باید گفت حفاظت و مراقبت از تمام اجزایی که بافت تاریخی را شکل می‌دهد نه تنها وظیفه مسئولان و متولیان و مردم شیراز و استان فارس است بلکه به عهده همه مردم ایران خواهد بود چرا که بافت تاریخی شیراز ملی شده است.

در سالهای گذشته بافت تاریخی شیراز دچار آسیب‌های متعددی شد از طرح بین الحرمین که ما بین حرم شاهچراغ (ع) تا آستان سید علاالدین حسین (ع) کشیده شده و موجب تخریب تعداد زیادی پلاک تاریخی و غیر تاریخی شد تا طرح ۵۷ هکتاری که بهانه اجرای آن ساماندهی اطراف حرم شاهچراغ بود تا طرح هشت بهشت و طرح ۳۶۰ هکتاری که کل بافت قدیم را بر می‌گرفت.

علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم درباره ثبت این بافت در صفحه مجازی خود نوشت: «محدوده بافت تاریخی شیراز شاهدی برجسته از ساختار شهرسازی دوره زندیه است، شیراز پایتخت منحصر بفرد ایران از دوره زندیه است و با توجه به کمبود شواهد از معماری و شهرسازی دوره زندیه ثبت ملی محدوده بافت تاریخی شیراز بسیار حائز اهمیت است.

این محدوده با توجه به شواهد برجسته معماری و شهرسازی دوره زندیه، برخوردار از ظرفیتی ویژه برای قرارگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو است و این امر اهتمام وزارت را برای ثبت ملی این اثر دوچندان کرد.

محدوده بافت تاریخی شیراز علاوه‌بر آثار دوره زندیه، دارای شواهدی ارزشمند از دوره صدر اسلام، دوره صفویه و قاجار و برخوردار از یکپارچگی و اصالت کم‌نظیری در میان بافت‌های تاریخی شهری ایران است، ثبت ملی این محدوده کمک شایانی به حفاظت این اثر در آینده خواهد کرد.

                                 

عرصه یکپارچه محدوده بافت تاریخی شهر شیراز به میزان ٣٦٠ هکتار، حسب درخواست صاحبنظران، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان ذیربط و درخواست مقامات عالی اجرایی استان فارس، برخوردار از جنبه عمومی و شأن ملی برای ثبت است. بنابراین محدوده بافت تاریخی شهر شیراز به موجب معیار ١، ٢، ٩، ١٢ معیارهای کلی ثبت، واجد ثبت ملی شناخته شد.» 

حدوده ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی شهر شیراز درحال حاضر دارای ۴۱۰ اثر ثبتی و ۲۵۰۰ بنا با ارزش تاریخی است. این محدوده از دهه ۶۰ پیوسته در معرض تخریب بوده است و این نگرانی وجود داشت که با ادامه تخریب‌ها که تا هفته پیش به بهانه‌های مختلف ادامه داشت، پهنه بیشتری از این بافت تخریب شود و با از بین رفتن پیوستگی بافت تاریخی شهر شیراز، متولیان میراث فرهنگی تنها به حفاظت نقطه‌ای و تک‌بنا اقدام کنند.