کدام معمارها موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر شدند؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۸/۴

جایزه معماری پریتزکر به صورت سالیانه به معمار یا معمارانی اهدا میشود که دارای آثاری ارزشمند در زمینه معماری و طراحی باشند. از جایزه پریتزکر به عنوان جایزه نوبل معماری نیز یاد می شود و به معمارانی داده میشود که برای نیل به این هدف تلاش کرده اند.  بنیانگذاران این جایزه که هزینه آن را نیز تامین میکنند؛ جی آرتور پریتزکر و همسرش سیندی هستند. به برنده این جایزه ۱۰۰ هزار دلار به همراه یک مدال برنز و تقدیر نامه اهدا میشود. هر یک از معمارانی که دارای پروانه اشتغال هستند؛ با ارسال تقاضانامه میتوانند نامزد دریافت جایزه سال بعد شوند.

اولین برنده جایزه پریتزکر چه کسی بود؟

در سال 1979 فیلیپ جانسون معمار آمریکایی که دارای آثار ارزشمندی همانند موزه، کتابخانه، خانه، و ... بود؛ اولین برنده جایزه معماری پریتزکر شد.

فیلیپ جانسون خانه شیشه ای

برخی از برندگان جایزه معماری پریتزکر

نخستین زنی که موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر شد؛ خانم زاها حدید معمار عراقی - بریتانیایی بود. این جایزه در سال 2004 به این معمار اهدا شد. زاها حدید یکی از معماران سبک بازسازی است و در طول فعالیت های خود حدود 950 پروژه را به اجرا درآورده است.

زاها حدید مرکز هنرهای معاصر سینسینتی

دیوید چیپرفیلد، 2023

وی معمار معروف انگلیسی است و توانست پنجاه و دومین برنده این جایزه شود. او دارای بیش از 100 پروژه فرهنگی، مسکونی، دانشگاهی و طراحی داخلی است. کارهای وی ترکیبی از عناصر معاصر با محیط های طبیعی موجود است. او در دفتر اساتید بزرگ معماری مانند نورمن فاستر، ریچارد راجرز و داگلاس استفان کارآموزی کرده است.

دیوید چیپرفیلد موزه ادبیات مدرن در مارباخ آلمان

دیبدو فرانسیس کره، 2022

فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی برلین است. از جمله اقدامات او ترکیب آموخته هاش در اروپا با روش‌های ساخت سنتی در بورکینافاسو بود. نتیجه این فعالیت ساخت مدرسه ای بود که کره در سال 2004 به عنوان پروژه فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ارائه کرد.

دیبدو فرانسیس کره مرکز معماری زمین

 آن لاکاتون و ژان فیلیپ واسال، 2021  

آن لاکاتون به همراه واسال دو معمار فرانسوی هستند که با یکدیگر در دفتر معماری لاکاتون و واسال همکاری میکنند. برخی از آثار آن ها عبارت اند از: طراحی یک مجموعه فرهنگی و تئاتر چندمنظوره، طراحی دانشکده علوم مدیریت در شهر بوردو فرانسه، طراحی مسکن اجتماعی ۵۹ واحدی در کُمون مولوز، بازسازی پروژه ۵۳۰ واحدی گراند پارک و...

 آن لاکاتون و ژان فیلیپ واسال مدرسه ملی معماری نانت

ایوان فارل و شلی مک‌نامارا، 2020
 فارل معمار ایرلندی به همراه شلی مک‌نامارا برنده ی جوایز مدال طلای سلطنتی و جایزه معماری پریتزکر شدند. فارل و مک نامارا همچنین چندین پروژه را برای مؤسسات و دانشگاه‌ها، اغلب در ایرلند طراحی کرده‌اند.  ساختمان پارسون، کالج ترینیتی دوبلین؛ وزارت امور مالی امور اداری دوبلین از جمله آثار آن‌ها است.

ایوان فارل و شلی مک‌نامارا ساختمان گرافتون دانشگاه بوکونی

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر