مغفول ماندن صنعت شیشه ساختمانی

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۱/۸/۱

شیشه از متریال‌های جدید در معماری مدرن به‌شمار می‌رود که به‌دلیل داشتن قابلیت‌های خیلی زیاد در حوزه معماری و طراحی کاربرد روزافزونی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. به‌خصوص اینکه استفاده از شیشه در نما و دکوراسیون داخلی بناها با کاربری‌های مختلف امکان‌پذیر می باشد.

زیبایی، سبکی، شفافیت، روشنایی، تنوع طرح و رنگ، نصب آسان و امکان ایجاد طرح‌های خاص و ابتکاری، موجب افزایش تقاضا در دهه‌های اخیر برای استفاده از شیشه‌ در نما و دکوراسیون ساختمان‌ها شده است. در کنار این ویژگی‌های زیبایی و انعطاف‌پذیری، مقاومت زیاد شیشه در برابر زنگ‌زدگی و مواد شیمیایی همچون اسیدها و بازها، توجه بیشتر طراحان و معماران را به این متریال جلب کرده است. همچنین استفاده از شیشه برای نما در مقایسه با سایر مصالح منجر به کاهش هزینه‌های اجرایی و نگهداری از نما می‌شود. ضمن اینکه به‌کارگیری ظرافت شیشه در کنار استحکام فلز، موجب پدید آمدن آثاری مستحکم، ظریف و زیبا خواهد شد. شیشه انواع مختلفی هم چون دوجداره، چندلایه، سکوریت، رفلکس، ضد گلوله، پیرکس،  کریستال،  خم، تاشو و رنگی دارد که دارای کاربردهای مختلفی می باشند. 

 ایران ۴۰ درصد کمتر از دنیا شیشه مصرف می‌کند

صنعت شیشه ساختمانی در ایران مغفول مانده و هنوز جایگاه خود را نیافته است، ایران در حوزه معماری از کشورهای دیگر بسیار عقب‌تر است و سرانه مصرف شیشه در این کشور به‌دلیل استفاده نکردن از شیشه‌های دوجداره ساختمانی، ۴۰ درصد کمتر از سایر کشورها برآورد می‌شود؛ زیرا مزیت‌های آن بین مردم شناخته شده نیست و از سوی دیگر نیز شورای شهر مجوز نمای شیشه‌ای نمی‌دهد.

استفاده از شیشه در نمای ساختمان نسبت به سایر مصالح ارزان‌تر، سبک‌تر، عایق‌تر و متنوع‌تر است؛ همچنین فرسوده نمی‌شود، زنگ و شوره نمی‌زند و از بدنه ساختمان جدا نمی‌شود.

در کشورهای پیشرفته دنیا نمای ساختمان‌ها شیشه است و چون از شیشه‌های استاندارد استفاده کرده‌اند مشکلی ندارند؛ مگر نه اینکه نمای بانک کشاورزی شعبه بلوار کشاورز تهران نیز از ۵۰ سال پیش تاکنون شیشه است؟

در صنعت ساختمان ایران استاندارد سختگیرانه‌ای برای شیشه‌های دوجداره وجود ندارد، در ایران کارگاه‌های کوچک شیشه‌سازی وجود دارد که برخی از آنها نه‌تنها پروانه ساخت ندارند، بلکه شیشه‌های دوجداره غیراستاندارد و ارزان تولید می‌کنند.

در همین حال برخی از انبوه‌سازان و مالکان ساختمان‌ها به دلیل قیمت ارزان این کارگاه‌ها، شیشه‌های دوجداره غیراستاندارد می‌خرند و در نمای ساختمان استفاده می‌کنند؛ به‌دلیل غیراستاندارد بودن این شیشه‌ها شاهد بروز مشکلات و حوادثی می‌شویم.

 لزوم نظارت چهارگانه سازمان‌های مرتبط بر  تولید شیشه‌های دوجداره

سازمان‌های استاندارد و نظام مهندسی، موسسه استاندارد شهرداری و مرکز تحقیقات ساختمان باید نظارتی مشترک بر نماهای شیشه‌های ساختمان داشته باشند، آنها باید بر استفاده از شیشه‌های دوجداره استاندارد در ساختمان‌ها نظارت داشته باشند؛ ضمن اینکه شیشه‌های تولیدی نیز باید قابلیت پیگیری داشته باشند و استانداردهای اجباری را گذرانده باشند.

باید استفاده از شیشه در صنعت ساختمان فرهنگ‌سازی شود، همچنین این چهار نهاد ناظر باید الزامات مشخصی را در تولید و استفاده از شیشه‌های دوجداره در نمای ساختمان‌ها را منظور کنند؛ کمااینکه سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات ساختمان این الزامات را دارند، اما سازمان نظام مهندسی و شهرداری در این زمینه کم‌لطفی کرده است.

اگر این الزامات وجود داشته باشد، دیگر واحدهای متخلف اقدام به تولید و عرضه شیشه‌های غیراستاندارد نخواهند کرد، می‌گوید: آن زمان همه‌ تولیدکنندگان بر روی شیشه‌های تولیدی خود لوگوی استاندارد را نصب خواهند کرد.

 توقف صادرات شیشه ساختمانی به‌دلیل تشدید تحریم‌ها

باتوجه به نبود فرهنگ استفاده از شیشه در ساختمان، تقاضای کافی در بازار داخلی برای تولیدات این شرکت وجود دارد، ظرفیت تولید شیشه‌های ساختمانی ما بیش از تقاضا و سفارش بازار است؛ بنابراین به‌شدت قابلیت صادرات این دسته از محصولات را داریم، اما باتوجه‌ به تحریم‌ها و تحمیل شرایط کنونی، ورود به این بازار بسیار دشوار شده است.

فعالیت در بازار شیشه ساختمان بسیار راحت‌تر از شیشه خودرو است، تولید  شیشه‌های خودرو نیاز به قالب‌های خاص هر خودرویی با استانداردهای خاص خود دارد، اما تولید شیشه ساختمانی این دشواری‌ها را ندارد.

امکان، ابزار و دانش فنی تولید شیشه‌های ساختمانی را در اختیار دارند، اگر عملکرد گمرک و بانک‌ها درست شود و مشکلات برقراری ارتباطات با سایر کشورها برطرف شود، ورود به بازار شیشه ساختمانی فرآوری شده ارزش افزوده زیادی را به‌همراه خواهد داشت.