معرفی برندگان جایزه WAF 2023

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۹/۹

 جشنواره جهانی معماری World Architecture Festival 2023 از سال 2008 تا 2011 در بارسلونا برگزار شد و بعد از آن به مدت 4 سال به سنگاپور منتقل شد و از سال 2016، برلین و آمستردام میزبان برگزاری آن بودند. این جشنواره یکی از معتبرترین رویدادهاست و به پروژه هایی که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، فناوری، اخلاق، ارزش ها و سلامت بهترین وجه از طراحی و معماری را ارائه میکنند؛ جایزه اهدا میکند. در این رویداد 500 معمار که موفق به راه یافتن به مرحله نهایی میشوند؛ مقابل هیئت داوری پروژه های خود را ارائه میدهند و یکی از این پروژه ها موفق به دریافت عنوان ساختمان سال جهان میشود.

دفتر معماری دیگر موفق به دریافت سه جایزه در جشنواره 2023 WAF

مجموعه فرهنگی تفریحی شیراز

طراح: نکست آفیس؛ استودیوی تحقیقات و طراحی معماری
معمار:  علیرضا تغابنی

یکی از چالش های این پروژه شامل قرار گرفتن آن در شهر شیراز است که یکی از غنی ترین و تاریخی ترین شهرها بوده و از لحاظ آب و هوایی در منطقه خشک قرار دارد. بنابراین تلاش شد تا در بافت تاریخی آن حداقل دستکاری صورت گیرد. دو عنصر مهم در این طراحی بازار بزرگ و حیاط مرکزی بود که راه های سرپوشیده بازار یک چارچوب تعیین کننده در طراحی آن میباشد. نمودار پلان، پر از حفره‌ها و حیاط‌های مرکزی، جهت گیری کلی هر ساختمان را به سمت داخل هدایت می‌کند، در حالی که اجزاء هر دو به داخل و خارج هستند. این سطوح متخلخل ضمن کنترل نور شدید خورشید و تعریف فضاهای نیمه باز سایه دار، جنبه‌های مختلفی از فضاهای سبز مانند حیاط‌های فرورفته، باغ‌ها و باغ‌های پشت بام را ارائه می‌دهند و یک بخش فعال و چند لایه را ایجاد می‌کنند.

             

 

 اقامتگاه بومگردی هرمز

طراح: نکست آفیس، استودیوی تحقیقات و طراحی معماری
معمار:  علیرضا تغابنی

 به دلیل قرار گرفتن پروژه در مجاورت ساختمان های متروکه، بازسازی آن از طریق معماری شکل گرفت. پروژه متشکل از دو لایه زیرین (با استفاده از مصالح بنایی) و لایه بالایی (با استفاده از مصالح محلی که وزن سبکی دارند) میباشد. در لایه زیرین فضاهای مسکونی در همجواری حیاط مرکزی قرار دارد و لایه بالایی شامل فعالیت های عمومی و قرار گرفتن سازه هایی برای ایجاد سایه و گردش طبیعی هوا است. به حداکثر رساندن فضای باز و عمومی‌یکی از ویژگی‌های کلیدی پروژه است. این ویژگی به گردشگران امکان دسترسی در طول سفر خود به کل پروژه را می‌دهد تا از آن بازدید کنند. پس از پارک وسایل نقلیه خود در پارکینگ روباز مجاور جاده، کل محوطه سایت برای عابران پیاده قابل دسترسی خواهد بود. همچنین مسیر عابر پیاده به یک اسکله ختم می‌شود و در طول مسیر به این مقصد، طبیعت بی نظیر و خاک‌های رنگارنگ متنوع این ساحل ارزشمند برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده و تجربه خواهد بود.

             

 

مرکز اجتماعات روستای مرزی

طراح: نکست آفیس، استودیوی تحقیقات و طراحی معماری
معمار:  علیرضا تغابنی

این پروژه واقع در اسحاق آباد (روستایی کوچک در نزدیکی مرز پاکستان) میباشد. به علت کمبود امکانات اولیه اجتماعی در این روستا، سعی شد تا یک مرکز اجتماعات چند منظوره با تمرکز بر رواج فعالیت های جمعی طراحی شود تا بر سطح زندگی مردم آن روستا تاثیر بگذار. نکته حائز اهمیت در این پروژه این است که سعی شده به جای استفاده از پیمانکاران غیر محلی از خود روستاییان ماهر کمک گرفته شود. همچنین در ساخت این مرکز از مصالح محلی مانند برگ درختان خرما و سنگ (برای دیوارکشی) آن استفاده شده است. این پروژه می‌تواند امیدبخش مردم محلی از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز و افزایش آگاهی باشد. در اینجا معماری می‌تواند نماد درختی در یک منطقه خشک و بیایانی باشد که برای بقا و شکوفایی نیاز به تلاش همگانی مداوم دارد. از این رو روستاییان به جای اینکه صرفاً مصرف کننده باشند، سهم ویژه ای در ساخت، توسعه، نگهداری و رونق این مرکز خواهند داشت.