معرفی برخی از مهمترین ساختمان های شیشه ای دنیا

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۷/۱۱

معرفی برخی از مهمترین ساختمان های شیشه ای دنیا

هتل دبليو بارسلون

این هتل که با نام هتل بادبان نیز شناخته شده است؛ واقع در شهر بارسلون در کشور اسپانیا است. این هتل ۲۹ طبقه طراحی شده و با قرار گرفتن در کنار ساحل یکی از لوکس ترین هتل هاست و دارای اسپا، استخر، بار در تراس و غیره می باشد. ساختار این هتل تمام شیشه بوده و شیشه های نقره ای آن چشم انداز زیبایی به دریای مدیترانه دارد.

             

 

آسمان خراش تبر سنت ماری

تبر سنت ماری به علت شباهت آن به خیارشور، برج خیارشور نیز نامیده می شود. این آسمان خراش در ۴۰ طبقه و با ارتفاع ۱۸۰ متر توسط نورمن فاستر طراحی شده است. این برج یک ساختمان پایدار بوده و از ۲۴۰۰۰ متر مربع شیشه تشکیل شده است. شش محور استوانه ای در این برج وجود دارد که توسط شیشه های دوجداره از سایر فضاها مجزا شده اند؛ و مصرف انرژی را به نصف رسانده اند. همچنین استوانه های ذکر شده مانند بادگیر عمل میکنند و در تابستان هوای گرم را به خارج بنا هدایت کرده و در زمستان نیز عملکردی معکوس داشته و به گرمایش برج کمک میکنند.

             

 

موزه شیشه ای لوور

موزه شیشه ای لوور واقع در پاریس، یک هرم شیشه ای بزرگ بوده که گفته میشود حدودا بین ۶۶۶ تا ۶۸۹ قطعه قاب شیشه ای در آن به کار رفته است. این موزه ۲۱.۵ متر ارتفاع دارد و قطعات شیشه به کار رفته توسط پیچ هایی به نقاط تقاطع اجزای فوقانی آن متصل شده هستند.

             
 

هرم معکوس لوور
این هرم یک نورگیر شبیه به خودسازه هرم لوور است؛ اما با اين تفاوت که به صورت وارونه می باشد و برای رسیدن به آن باید به سمت مرکز خرید زیرزمینی نقل مکان کرد. شیشه های استفاده شده در ساختمان هرم از نوع شیشه الماس و بسیار شفاف بوده تا این شفافیت سبب دید کامل ساختمان های تاریخی اطراف شود.

             

 

ساختمان اداری Al Dar ابوظبی
این ساختمان از دو دايره محدب شکل تشکیل شده و ۲۳ طبقه دارد. دایره مظهر ثبات، پایداری و بینهایت بدون ابتدا و انتهاست. پوشش منحنی آن یکی از پیچیده ترین نوع پوشش هاست که قطعات شیشه ای مثلثی و لوزی شکل همانند یک پازل آن را پوشانده است. این ساختمان در برابر زلزله کاملا مقاوم بوده و دوستدار محیط زیست نیز می باشد؛ زیرا از قطعات قابل بازیافت همانند شیشه، فولاد و بتن ساخته شده است؛ همچنین به علت تمام شیشه بودن از حداکثر نور طبیعی خورشید در دفاتر اداری آن استفاده میشود.

             

 

مجتمع فرهنگی و معماری هنر و علم والنسیا

این مجتمع از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور اسپانیاست. از معماران معروف این بنا سانتیاگو کالاتراوا و فلیکس کاندلا می باشند. یکی از بخش های این مجموعه ساختمان آسمان نماست که به شکل نیم دایره است و فرمی شبیه به پلک چشم دارد. وقتی قسمتی از آن باز میشود؛ پوشش شیشه ای آن دیده میشود و انعکاس ساختمان روی سطح آب باعث میشود که شبیه به قرنیه چشم انسان نمایان شود.

             

 

ساختمان آی ای سی در نیویورک
این ساختمان توسط فرانگری ساخته شده و به دلیل استفاده از شیشه در سطح جهانی شناخته شده است. استفاده از شیشه سبب دلگشا و باز شدن فضا برای کارکنان این ساختمان شده تا هنگام کار احساس خستگی نکنند و به نمای بیرون نیز دید داشته باشند. سقف های به هم پیوسته در سرتاسر ساختمان باعث زیبایی دفاتر اداری شده و نور طبیعی زیادی را وارد می کنند.

             

 

گنبد رایشتاگ
گنبد ساختمان پارلمان آلمان است که به سبک اکوتک ساخته شده و توسط نورمن فاستر طراحی شده است. سازه این گنبد از جنس کریستال و بسیار شفاف است؛ و نور را به وضوح عبور میدهد. این گنبد یک ساختمان هوشمند است که پنجره های هوشمند آن برای تهویه هوا در اطراف خود گنبد مورد استفاده بوده و استفاده از سوخت تجدید شونده برای تولید برق که از انتشار گاز CO۲ نیز جلوگیری میکند در آن مشاهده میشود. در زیر سقف گنبد نیز از یک نقاب متحرک استفاده شده که تابش و انعکاس نور خورشید را کنترل و مدیریت می کند.

             

            

 

مرکز ملی اجرای هنر
این مرکز واقع در پکن چین است و سازه ساختمان متشکل از تیتانیوم و شیشه می باشد. این گنبد شیشه ای در کنار یک دریاچه مصنوعی ساخته شده تا سازه شبیه ساز قطره آب باشد. همچنین مشهور به شکل یک تخم مرغ بزرگ نیز می باشد. این ساختمان دارای کاربری چند منظوره بوده و دارای یک سالن اپرا ، سالن کنسرت و سالن تئاتر است.

             

 

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر