ساختمان های شیشه ای، قاتلان مدرن پرندگان

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱۰/۱۷

در ایالات متحده امریکا سالانه حدود یک میلیارد پرنده بر اثر اصابت با ساختمان های شیشه ای تلف میشوند و معماران در پی راه حل هایی برای حل این مشکل هستند.

علت برخورد پرندگان با ساختمان های شیشه ای چیست؟

انعکاس تصویر درختان و فضای سبز درون شیشه ها و یا نور پشت شیشه ها، موجب فریب پرندگان و جذب آن ها به سمت شیشه و  قربانی شدن آن ها میگردد؛ زیرا این موجودات قادر به دیدن شیشه ها نیستند. لذا معماران در صدد پیشگیری و پیدا کردن راهکارهایی برای طراحی ساختمان های زیبا و در عین حال ایمن برای پرندگان هستند.

             

 

معماران تاکنون چه راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه داده اند؟

یکی از منحصر به فردترین سازه های خط افق شهر شیکاگو، برج آبی 82 طبقه آن است که نمای غیر معمول و و مواج دارد و با سرعت باد حرکت میکند. نمای مواج و نامنظم آن امکان دیده شدن ساختمان را برای پرندگان فراهم می کند و از برخورد آن ها با برج جلوگیری میکند. یکی دیگر از راهکارهای در حال آزمایش، استفاده از شیشه های طرح دار یا روکش دار و همچنین شیشه هایی با طرح ترک و خرد شده است تا پرندگان بتوانند آن ها را ببینند. شیشه های خرد شده می توانند به خنک تر نگه داشتن ساختمان از طریق کاهش گرمای خورشید و همچنین کاهش هزینه های تهویه هوا کمک کنند.

             

             

 

ساختمان های سبز و استفاده از گیاهان، در نما و بام ساختمان ها پرندگان را به لانه سازی در ساختمان دعوت میکند. همچنین برخی از معماران استفاده از چوب، بتن و میله های فولادی را جایگزین ساختمان های تمام شیشه ای کرده اند و پیشنهاد توسعه ساختمان هایی با نور، سایه و هندسه بیشتر را ارائه داده اند که ظرفی برای آب و غذای پرندگان نیز برایشان قرار داده شود تا از سرعت و شتاب پرندگان، به بهانه ی خوردن دانه ها کاسته شود.