برندگان مسابقه Architecture Master Prize 2023

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۹/۱۹

 Architecture MasterPrize برتری، خلاقیت و نوآوری را در طراحی معماری، داخلی و منظر را به رسمیت می‌شناسد. ماموریت AMP، تقدیر از طرح‌های معماری با کیفیت در سراسر جهان است. با تجلیل از خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های معماری، معماری منظر و طراحی داخلی، این جایزه برای ارسال در سطح جهانی آزاد است و آثار معماران سراسر جهان را می پذیرد.

Architecture MasterPrize چهار برنامه سالانه را سازماندهی می‌کند:
۱. طرح سال به پروژه‌های منفرد طراحی شده در ۵ سال گذشته برای افراد و تیم هایی تعلق می گیرد که در معماری، طراحی داخلی یا طراحی منظر عالی هستند. ۳ عنوان برتر جوایز:
طراحی معماری سال
طراحی داخلی سال
منظر / طراحی شهری سال
۲. شرکت معماری سال، بالاترین افتخار کسب شده از AMP می باشد. این جایزه برتری الهام بخش و خلاقانه شرکت های معماری، داخلی و طراحی منظر در سرتاسر جهان را به رسمیت می شناسد و بر اساس کل مجموعه کار شرکت ها در طول پروژه های آنها اعطا می شود.
۳. محصولات معماری سال به برجسته ترین محصولات و مواد تعلق می گیرد که نیازهای دقیق ساخت و ساز در قرن بیست و یکم را برآورده می کند.
۴. عکاسی معماری سال به برترین عکس های معماری را اعطا می شود.

 

برخی از برندگان:

بوتیک هتل دالان جهان
طراح: شرکت همرس (اصفهان)
معماران اصلی: محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراست

طراحی بوتیک هتل دالان جهان با ایده اشاعه فرهنگ حفاظت و مرمت بناهای تاریخی آغاز شد. خانه‌ای در آستانه تخریب دوره قاجار که به سبک سنتی صفویه توسط مشاور و با کمک جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی مرمت شده است، امروز به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های جنوب میدان نقش جهان تبدیل شده است. طراحی به سبک ایرانی که سازگارترین با اقلیم و فرهنگ اصفهان می‌باشد، صورت گرفته است.

             

 

ناربن
طراح: استودیو معماری گرا (تهران)
معمار اصلی: حسین نمازی

این ویلا با قدمتی ۱۸۰۰ ساله در باغ انار در ضلع بیرونی شهر کرمان واقع شده است که با حفظ دیوار کاهگلی باغ، بافت موجود مکان حفظ می‌شود. ما با ساختمانی روبرو می‌شویم که به لطف دو شکاف عمیق، بخشی از آسمان را به تصویر می‌کشد. این امر می‌تواند با ایجاد سایه‌ها و تهویه خوب، مصرف انرژی را در این اقلیم خشک بهینه کند و دسترسی به سقف‌های چند سطحی را برای خنک نگه داشتن ساختمان امکان پذیر کند. که فضایی برای تماشای ستارگان ایجاد می‌کند.

             

 

مرکز رسانه‌ای تورنتو

محل پروژه: کانادا، تورنتو
طراح: دفتر معماری کالبد (تهران)
معمار اصلی: محمد رحیمی زاده

مرکز رسانه و نوآوری که در شهر توسعه یافته تورنتو واقع در منطقه واقع شده است، به دقت نزدیک به مناطق فرهنگی و سرگرمی محور مشابه قرار گرفته است تا با ساختمان‌های موجود به روش‌های کاربردی و فیزیکی ارتباط برقرار کند. با توجه به تاب آوری اجتماعی در این زمینه، این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که به مکانی مناسب برای همه تبدیل شود و فضایی هیجان انگیز برای یادگیری، تمرین، اجرا و کاوش فراهم کند.

             

 

سرای دایی جان

شرکت: استودیو معماری کوروش رفیعی (تهران)
معمار اصلی: کوروش رفیعی

این پروژه سعی دارد با بهره گیری از امکانات طاق‌های سنتی با استفاده از تکنیک‌های جدید، علاوه بر جنبه‌های زیبایی شناختی، فضاهای جدیدی را ایجاد کند که با محیط طبیعی اطراف همخوانی داشته باشد. در این پروژه ترکیبات سازه‌ای طاق‌های دوپوش دنبال شد، سپس با برش و چرخش طاق‌ها در جهات عمود بر هم و قرار دادن آنها بر روی هم به گونه‌ای که بار خرک توسط طاق پایینی تحمل شود، ترکیبات جدیدی ایجاد شد.

             

 

ویلای میان-مرز

طراح: استودیو معماری ایزدی (اصفهان)
معمار اصلی: پدرام ایزدی بروجنی

ویلای میان مرز در دل زمین های کشاورزی اصفهان برای یک خانواده سه نفره طراحی شده است. یک عنصر کلیدی طراحی، استخر روباز در میان بود. این استخر که در میان سه حجم قرار گرفته است، در عین پاسخ به درخواست کارفرمایان جهت حفظ حریم خصوصی، یک فضای تمرینی برای دخترشان فراهم می‌کند؛ جوانی که هدفش تبدیل شدن به یک شناگر حرفه‌ای است. با احترام به طبیعت، فضاهای خالی (مرز) در میان درختان مثمر به عنوان سکونت و فعالیت روزانه مورد توجه قرار گرفت. سپس، آجرها در کنار هم بر روی مرزها توزیع شدند تا انعطاف‌پذیری بیشتری به طرح بدهند.

             

 

باغ سیب

طراح: استودیو معماری اُلای (تهران)
معمار اصلی: مریم سلامی

این پروژه در بستر باغی مشجر به مساحت ۵ هکتار با درختان بید به منظور ایجاد فضای تشریفاتی برای برگزاری مراسم و مهمانی‌ها ساخته شده است. این پروژه شامل طراحی و ساخت ساختمان خدماتی بین دو سالن موجود (شامل لابی، سرویس بهداشتی و رختکن)، بازسازی فضای اداری، ساخت چادر مراسم جدید، کافی شاپ، مسیر با آبنما و فضای سبز، همگی به سبک بوهمی، می باشد.

             

 

بازارک

دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار اصلی: علی محرابی

طراحی مجموعه بازارک بر اساس معماری پایدار و همچنین معماری مدولار برگرفته از معماری گذشته شهر تبریز است که کاملاً بر اساس مقیاس انسانی است. کانسپت طراحی بازارک، همانطور که از نامش پیداست، سایه‌ای از یک بازار کوچک است، این بار در محله. کاربری هایی که در اکثر بازارهای تاریخی ایران بوده (چای خانه، مسافرخانه، حجره، مسجد، انبار، خواربار فروشی و …) پاسخگوی نیاز جامعه خود بوده است و بازار نیز به دنبال پاسخگویی به نیازهای جامعه کنونی و بازسازی فرهنگ شهر است.