انواع چسب برای چسباندن شیشه

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱/۲۰

انواع چسب برای چسباندن شیشه

چسب یو وی
این چسب یکی از بهترین چسب ها برای چسباندن شیشه به شیشه است که برای خشک شدن باید آن را در معرض اشعه فرابنفش یا یو وی قرار دهید، برای چسباندن شیشه سکوریت با استفاده از این چسب ابتدا باید سطحی که می خواهید بچسبانید را کاملا پاک کرده و خشک نماید، محل چسب را مشخص کرده و علامت بزنید زیرا پس از خشک شدن چسب به راحتی جدا نمی شود و برای نرم شدن آن باید حداقل تا 140 درجه سانتی گراد گرم شود، سپس به سطح چسب زده و به محل دیگر فشار دهید و لامپ یو وی را مقابل آن قرار داده و به مدت 3-5 دقیقه زمان دهید تا خشک شود.
 چسب قطره ای
 یکی از چسب های همه کاره که تنوع بالایی در بازار دارند و نمونه های خارجی و داخلی آن ها موجود هستند، این چسب ها اغلب مواقع به صورت دو یا سه گرمی هستند و بیشتر برای چسباندن وسایلی که حجم کمی دارند، بسیار مناسب می باشند، بی رنگی این چسب یکی از بهترین مزیت های آن است که کاربرد آن را برای چسباندن شیشه بیشتر می کند.

چسب دو قلو
از قدیمی ترین چسب ها که مدل های جدیدی از آن تولید شده که به راحتی انواع وسایل، فلزی، شیشه ای و ... را بهم می چسباند، چسب دو قلو در دو نوع رنگی و شفاف موجود هستند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد از این رو کاربرد بالایی می تواند داشته باشد.

چسب ماستیک
ماستیک متریالی جهت درزگیری و آببندی مصالحی ازقبیل سنگ، آجر و کاشی میباشد و دارای انواع مختلفی ازقبیل سیلیکون، قیری، پلی یورتان و پلی سولفاید و... می باشد. همچنین این چسب به نام خمیر درزگیر نیز معروف است و از آن جهت درزگیری سرامیک، فاضلاب ها، نصب شیشه های دوجداره، فلزات و... استفاده میشود.

چسب سیلیکونی
چسب آکواریوم (چسب سیلیکون) گونه‌ای از چسب‌های مایع است که بیشتر به منظور درزگیری و آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب‌ها از مواد پلیمری تولید می‌شوند و برای استفاده راحت‌تر از آنها داخل تیوب‌های فشاری به فروش می‌رسند. این چسب‌ها در برابر نفوذ آب، رطوبت، دما، صدا و … مقاوم است و به همین دلیل در گذشته بیشتر برای ساخت آکواریوم ‌از آن‌ها استفاده می‌شد. چسب سیلیکون شیشه ای یکی از بهترین درزگیرها برای انواع شیشه، شیشه دوجداره، نمای کرتین وال است و مواد به کار رفته در این چسب سیلیکونی شیشه ای از بهترین مواد کره ای و فاقد اسید بوده و فاقد مواد شیمیایی متقابل با شیشه و به عنوان به عنوان یک ماده ضد نشت در نظر گرفته می شود.

انواع رنگ بندی چسب سیلیکونی 
• چسب سیلیکون بی‌رنگ: برای درزگیری شیشه‌های ساختمانی، ساخت آکواریوم، کار گذاشتن آیینه، درزگیری سینک‌ های ظرفشویی و … استفاده می‌شود.
• چسب آکواریوم مشکی: برای نصب شیشۀ خودرو استفاده می‌شود. به همین خاطر گاهی با نام چسب شیشه ماشین نیز شناخته می‌شود.
• چسب سیلیکون سفید: برای کار گذاشتن کاشی و سرامیک، حمام شیشه ای، روشویی و سایر سطوح سفید و چینی، می‌توان از چسب‌های سفید استفاده کرد. تشابه رنگی و چسبندگی بالاتر از جمله ویژگی‌های مهم این دسته است.
• چسب سیلیکون شیشه ABZ: مخصوص درزگیرهای شیشه شیشه های دوجداره و نمای کرتین وال می باشد.

تفاوت های چسب سیلیکون مهندسی با چسب سیلیکون غیر مهندسی و کارتریجی:
مهم است که در اجرای نمای کرتین وال از چسب یا کارتریج سیلیکونی بدون مهندسی استفاده نکنید، زیرا چسب های سیلیکونی مهندسی برای کارهای دقیق تولید می شوند و انعطاف پذیری و چسبندگی آنها و همچنین مقاومت خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش باعث افزایش قابلیت اطمینان اجرا می شود. در نمای پرده دیوار و کاندید مناسبی برای پروژه های مهندسی است که دقت ، ایمنی ، استحکام و عمر مفید مصالح از اهمیت بالایی برخوردار است. موارد استفاده از چسب سیلیکونی کارتریج و چسب سیلیکونی غیر مهندسی در اجرای نمای کرتین وال که نیاز به مقاومت بالا در برابر تأثیرات محیطی ندارد و برای مصارف خانگی مانند استفاده از آنها در حمام، توالت و موارد مشابه و کاربردهای آنها در موارد حساس نامیده می شود. 

کاربرد پلی سولفاید چیست و چه فرقی با چسب سیلیکون مهندسی دارد؟
پلی سولفید یکی از موادی است که در ساخت شیشه های دو جداره استفاده می شود. لازم به ذکر است که پلی سولفیدها قیمت کمتری نسبت به سیلیکون مهندسی شده دارند. پلی سولفید عبور گاز بین شیشه را به شدت محدود می کند ، اما سیلیکون مهندسی دارای مزایایی مانند مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت بالا است. آنها دارای نوسانات دما و همچنین پلی سولفیدهای طولانی تر هستند که به هیچ وجه نمی توان از آنها غافل شد. البته استفاده از سیلیکون در کاربردهای پلی سولفید مقرون به صرفه نیست و از پلی سولفید در کاربردهای حساس مانند نمای دیوار پرده ای دوجداره نمی توان استفاده کرد.