انواع سنگ‌های تزئینی در طراحی داخلی ساختمان

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۶/۱۴

انواع سنگ‌های تزیینی در در طراحی داخلی  ساختمان
سنگ یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان است. سنگ به دلیل زیبایی و مقاومت بالا در دکوراسیون داخلی بسیار پرکاربرد است. همچنین یکی از کاربردی‌ترین انتخاب‌ها برای نمای ساختمان می‌باشد. سنگ‌ها به دلیل استحکام بالا در برابر ضربه، خط و خش، نفوذ آب و طول عمر بالا از مهم‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشند. یکی دیگر از دلایل استفاده از سنگ در دکوراسیون داخلی، ثبات رنگ، تنوع و کیفیت بالای این متریال است .


      

 

ویژگی یک سنگ خوب برای دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان  
برای نمای بیرونی ساختمان باید از سنگ‌های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی استفاده کرد. سنگ‌هایی که دارای مقاومت حرارتی و رطوبتی بالا و مقاومت بالا در برابر ضربه و خط و خش هستند نیز مناسب فضاهای داخلی می‌باشند. همچنین این سنگ‌ها باید دارای مقاومت در برابر آب و سهولت در تمیزکاری باشند.

 

     

 

 انواع سنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی
 سنگ مرمر

 سنگ مرمر در لغت به معنای درخشان است از دگرگونی سنگ تراورتن به وجود می‌آید می‌تواند نور را از خود عبور دهد  و به علت شکننده و نرم تر بودن نسبت به سنگ مرمریت، نیازمند مراقبت بیشتری می‌باشد. این سنگ بیشتر در اماکن مذهبی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری لوکس کاربرد دارد. سنگ‌های مرمر جز گران قیمت‌ترین ‌های بازار هستند و کمیاب‌تر از سنگ‌های مرمریت می‌باشند. این سنگ ساب پذیری خوبی دارد ودارای تنوع رنگی بالایی می‌باشد. این سنگ در رنگ‌های سفید، سبز، عسلی، صورتی و غیر موجود است. سنگ مرمر برای کفپوش‌ها، راه پله‌ها، دیوار بین کابینت‌ها، تزیین سرویس بهداشتی و حمام،دیوارپوش‌ها و ... کاربرد دارد.
 مزایای سنگ مرمر
•  قابلیت ساب پذیری بالا
•  جذب آب پایین و مقاوم در برابر رطوبت
•  قابلیت انعکاس و عبور نور
•  درخشان بودن و مقاومت بالا در برابر حرارت  

سنگ مرمر سبز ارومیه سنگ مرمر سفید قروه سنگ مرمر عسلی

 

سنگ مرمریت
این سنگ از جمله سنگ‌های دگرگونی و رسوبی است و یکی از مرسوم‌ترین کاربردهای این سنگ استفاده از آن در کفپوش‌هاست. این سنگ مورد استفاده در فضای لابی هتل‌ها و دفاتر اداری است. البته برای اماکن پرتردد بهتر است از سنگ گرانیت استفاده شود زیرا این سنگ استحکام بیشتری دارد. سنگ‌های مرمریت دارای تنوع رنگی و ساب پذیری بالایی می‌باشند؛ اما باید توجه شود که این سنگ در برابر مواد اسیدی آسیب پذیر بوده آب زیادی را جذب می‌کند. از دیگر کاربردهای سنگ مرمریت ‌توان به استفاده از آن در ساخت پلکان ‌ها، دیوارپوش‌های سالن پذیرایی و یا تی وی روم، کانتر آشپزخانه‌ها، سینک و روشویی و ... اشاره کرد.

 

مرمریت آباده کرم صورتی مرمریت امواج آباده مرمریت گوهره

 

سنگ تراورتن
این سنگ نوعی سنگ رسوبی است که با عنوان سنگ رومی نیز شناخته شده و یکی از قدیمی‌ترین نوع از مصالحی است که در تمامی قسمت‌های ساختمان به کار می‌رود اما در نمای بیرونی پرکاربردتر است. این سنگ دارای مقاومت بالا، ظاهر زیبا، مقاوم در برابر شرایط جوی (باران و برف ) و مقاوم در برابر فرسایش است. این سنگ‌ها دارای تنوع رنگی بالا مانند کرم ، لیمویی، گردویی، شکلاتی، سفید و ... هستند. قیمت سنگ تراورتن به عواملی مانند ابعاد و اندازه، درجه سنگ، رنگ و طرح، میزان تخلخل، نوع برش و ... بستگی دارد . این سنگ‌ها به دلیل مقاومت بالا برای دیوار آلاچیق ها، کناره استخرها، کفپوش و دیوارپوش قسمت‌های عمومی ساختمان مانند لابی و پارکینگ کاربرد دارد .

 

تراورتن حاجی آباد تراورتن تکاب تراورتن شکلاتی

 

سنگ بازالت
 نوعی سنگ آذرین است و کاربرد اصلی آن به عنوان سنگ زینتی در ساختمان می‌باشد. این سنگ برای حیاط، روف گاردن، المان تاکیدی برای یک قسمت از فضا، دیوار آشپزخانه، حمام، لابی، تی وی روم و ... پرکاربرد است. بازالت به صورت مکعب‌های کوچک نیز فراوری می‌شود که در کفپوش حیاط و راه پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه شود که هنگام استفاده از آن در محیط ‌های مرطوب به درستی درزگیری شود.

 

بازالت شیاردار بازالت نسابیده بازالت اسکرچ

 

سنگ گرانیت
 این سنگ از سرد شدن مواد مذاب به وجود می‌آید و به دلیل تنوع رنگ و ظاهر یکی از پرکاربردترین نوع سنگ‌هاست. سنگ گرانیت از استحکام زیادی برخوردار است و مقاومت فرسایشی بالایی دارد. از این سنگ برای ساخت پله، تزیین دیوار، سنگ فرش یا ساخت پیاده‌رو، جزیره آشپزخانه، سنگ آسانسور و... استفاده می‌شود.

مزایای سنگ گرانیت
•  مقاومت حرارتی بالا
•  مقاوم در برابر خوردگی
•  ضد خش و ضد رطوبت
•  عدم تغییر رنگ در مدت زمان بالا
 

گرانیت سبز بیرحند گرانیت مشکی نطنز گرانیت سفید نطنز