انعکاس اثر رشد چشمگیر نرخ دلار بر نبض زمستانی بازار مسکن

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۱/۱۱/۱۸

به گزارش اخبار ساختمان، بررسی های انجام شده بر پایه تازه ترین گزارش منتشر شده مربوط به یک نظرسنجی درباره تحولات بازار ساخت و ساز و مسکن در اولین ماه از فصل زمستان نشان می دهد، عدد مربوط به دو شاخص مربوط به تغییرات قیمت تمام شده مسکن و قیمت خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، از نگاه سازندگان و مدیران شرکت های ساختمانی ( شاخص شامخ ساختمان) ، به شدت افزایش یافته است. بررسی نتایج این گزارش، نشان دهنده به صدا درآمدن آلارم دلاری (نوسانات افزایشی نرخ ارز) در بازار مسکن و ساخت و ساز و به گوش رسیدن صدای اثر این نوسانات از این بازار است. 
اتاق تعاون ایران، هر ماه به طور منظم گزارشی با عنوان طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان موسوم به گزارش شامخ را منتشر می کند که در آن از مدیران شرکت های ساختمانی و سازنده ها در خصوص آیتم های مربوط به ساخت و ساز، مصالح و قیمت مسکن، نظرسنجی می شود. عدد حاصل از این نظرسنجی با عنوان شامخ کل، شرایط و فضای کلی بازار مسکن و ساخت و ساز را به لحاظ چند آیتم مهم از جمله میزان فعالیت سازنده ها، قیمت و موجودی مصالح در اختیار آنها برای ساخت و ساز، قیمت تمام شده ساخت، انتظارات آنها از شرایط پیش روی بازار مسکن و ساخت و ساز و... ترسیم می کند. بر اساس مدلی که برای این گزارش در نظر گرفته شده است عدد 50 نشان دهنده ثبات شرایط، کمتر از 50 نشان دهنده بدتر شدن وضعیت و بالاتر از 50 نشان دهنده بهتر شدن وضعیت است.

رد پای ارز در قله پیمایی قیمت ساخت

بررسی ها نشان می دهد، عدد شاخص قیمت تمام شده مسکن در دی ماه امسال به مرز 80 و عدد مربوط به شاخص قیمت خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی به مرز 90 رسیده است. این دو عدد در ماه قبل به ترتیب، کمتر از 75 و 84 بوده و در عین حال، بعد از 27 ماه یعنی بعد از مهرماه سال 99، بالاترین عدد در هر دو مورد (هر دو شاخص) بوده است.

با انتشار آمار رسمی در خصوص وضعیت تورم ماهانه مسکن در این ماه، می توان اعلام کرد که آیا شرایطی که به لحاظ تورمی و انعکاس اثر نوسانات دلاری بر بازار مسکن، در مهر 99 تجربه شد، در دی ماه امسال نیز تکرار شده است؟

هم‌‌‌اکنون اما با گذشت 18روز از بهمن ماه، در یک رویداد بی سابقه، این آمار منتشر نشده است. روز گذشته در گزارشی که با عنوان ( عدم انتشار آمارهای بخش مسکن چه تبعاتی را به دنبال دارد؟) نسبت به تاخیر و حبس این آمارها، زیان ها و تبعات منفی آن برای مجموعه بازار مسکن (اعم از متقاضیان خرید و فروش، کارشناسان، سیاستگذار، سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی و...) هشدار داد.

اعلام وضعیت قرمز برای فروش

عدد شامخ کل ساختمان در شرایطی به 3/ 42 در دی ماه رسیده است که این شرایط در چند پارامتر نشان دهنده وضعیت قرمز و در چند پارامتر مهم دیگر نشان دهنده شرایط زرد از دیدگاه فعالان ساختمانی است. انتظارات سازنده ها از آینده کوتاه مدت بازار مسکن و ساخت و ساز(وضعیت بهمن ماه)، نشان دهنده وضعیت زرد است. عدد این شاخص هم‌‌‌اکنون به 45 رسیده است که در شرایط زرد قرار گرفته و برای سیاستگذار و بازار مسکن هشدار‌دهنده است و با توجه به وضعیت فروش مسکن در ماه های قبل، عدد 5/ 44 شاخص میزان فروش ، نشان دهنده وضعیت قرمز یا شرایط رکود سنگین در بازار تولیدات و محصولات ساختمانی (واحدهای مسکونی ساخته شده) است.
به عبارتی، برآیند شاخص های کلیدی شامخ زمستانی بخش ساختمان ، تصویر مطلوب یا دست کم امیدوارکننده یا حتی دربردارنده انتظار حداقلی برای بهبود نسبی شرایط را نشان نمی دهد.