اصطلاح خودکشی شیشه چیست؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۷/۱۸

شیشه های سکوریت در اصطلاح شیشه نشکن نامیده میشوند. این شیشه ها در برابر ضربه نسبت به شیشه معمولی، مقاومت بالایی نشان می دهند؛ اما مسلماً شیشه با اعمال ضربه شدید دچار شکست میشود و این تصور که شیشه های سکوریت و لمینت هرگز نخواهند شکست اشتباه است. شیشه های سکوریت از حرارت دیدن شیشه های خام داخل کوره ها تهیه میشوند.

هنگامی که شیشه به داخل کوره میرود بر اثر کاهش دما و شوک حرارتی، مقاومت مکانیکی شیشه بالا میرود و این مقاومت سبب میشود که در برابر ضربه از خود استحکام نشان دهد. اما اگر قدرت و شدت ضربه وارد شده به شیشه خیلی زیاد باشد احتمال شکست آن وجود دارد. شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های خام مقاومت بالاتری دارند و در هنگام شکست به قطعات غیر برنده و بی خطر تبدیل میشوند.

                                  

اصطلاح خودکشی شیشه چیست ؟

هنگامی که شیشه های سکوریت بدون وارد شدن ضربه و به صورت خود به خود میشکنند؛ به این پدیده در اصطلاح خودکشی شیشه می گویند. اما هیچ شیشه ای بی دلیل نمیشکند و عواملی سبب شکستن آن خواهند شد که در زیر به برخی از این عوامل اشاره میکنیم:

•  وجود هرگونه خراش، لب پری، خوردگی و ... در لبه شیشه که بعدها گسترش پیدا کرده و باعث شکست آن می شود.
•  خودکشی شیشه بر اثر ناخالصی های موجود در ترکیبات آن همانند سولفید نیکل که فقط در شیشه سکوریت رخ می دهد .        
•  شیشه هایی که دچار خراشیدگی عمیق بر روی سطح آن هستند بعد از گذشت مدت زمانی احتمال شکست دارند.
•  پرتاب تراشه های جوشکاری
•  ضخامت ناکافی شیشه در برابر باد
•  گرم و سرد شدن شیشه و تنش های گرمایی در آن
•  استفاده از مواد اولیه نامرغوب
•  اشتباهات و خرابی ها به هنگام نصب شیشه
•  نصب شیشه در قابی که ضریب حرارتی یکسانی با شیشه ندارد و در اثر گرما یا فشار هوا موجب شکست شیشه می شود.

احتمال خودکشی شیشه کم است. اما برای جلوگیری از بروز حوادث بهتر است از مواد اولیه مرغوب استفاده کرده و استانداردهای قالب گیری را رعایت کنیم. برای عدم بروز حوادث نیز بهتر است از شیشه های لمینت خصوصا در ساختمان های مرتفع استفاده شود؛ تا هنگام شکست ناگهانی بر جای خود ثابت قرار گیرد و باعث آسیب رسیدن به کسی نشود. استفاده از شیشه با ضخامت استاندارد نیز یکی از راه هایی است که از خودکشی شیشه در برابر فشار باد جلوگیری میکند.

                                   

شیشه های سکوریت تا چه اندازه مقاوم هستند؟

این شیشه ها ۵ تا ۱۰ برابر شیشه های خام مقاوم تر هستند و میتوانند تغییرات دمایی را تحمل کنند. از کاربردهای شیشه سکوریت میتوان استفاده از آن برای شیشه های بغل اتومبيل، ويترين مغازه ها، جان پناه بالکن ها، پارتیشن و کابین دوش های شیشه ای، مکان های مختلف مثل بانک ها، اماکن تجاری و... را نام برد. مقاومت بالای این شیشه در برابر ضربه و شکست این شیشه را به یکی از محبوب ترین انتخاب ها در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.
 

نتیجه گیری

با وجود رعایت همه نکات فنی باز هم احتمال شکست در شیشه ها وجود دارد. اما تولید کنندگان سعی میکنند شیشه را از وجود نیکل عاری کنند و از فلزاتی که حاوی نیکل نیستند استفاده کنند. خودکشی شیشه از ویژگی های ذاتی آن است و نمیتوان تضمین ۱۰۰ درصد نمود که هرگز رخ نخواهد داد. اما استفاده از شیشه های لمینت برای اماکنی که نیازمند تامین امنیت بیشتر برای شهروندان است مانند جان پناه های شیشه ای در اماکن تجاری و یا شیشه بالکن ها در نمای ساختمان، بهتر است از شیشه لمینت استفاده کنید.

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر