آشنایی با سبک بوهمیان در طراحی داخلی

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۶/۱۸

آشنایی با سبک بوهمیان در طراحی داخلی
تعریف سبک بوهو
این سبک که با عنوان سبک بوهمیان ویا بوهمین نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از طرح ها و فرهنگ‌های متفاوت می‌باشد. این سبک مورد پسند افراد زیادی بوده و در چیدمان دکوراسیون داخلی آزادی عمل دارد تا اکسسوری های تزِیینی تنها مختص به محدوده خاصی نشوند و از فرهنگ‌های مختلف انتخاب شوند.  این سبک قدمتی زیاد داشته و از دهه ۷۰ میلادی و از زمان کوچ نشینی افراد در مناطق اروپای مرکزی رواج یافته است. این افراد سعی می‌کردند هنر و ویژگی هر منطقه را به کار گرفته و در معماری محل زندگی خود از آن استفاده کنند. در نتیجه سبک بوهو ترکیبی از طرح‌ها و فرهنگ‌های گوناگون است.

             
 

ویژگی سبک بوهو
 در این سبک هرکس آزادی عمل دارد تا بتواند بر اساس سلایق خود منزل خود را طراحی کند. در واقع این سبک فاقد قوانین سفت و سخت است و افراد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود می‌توانند هر عنصری را با رنگ و مدل دلخواه به کار گیرند.
 

نورپردازی در سبک بوهمیان
 در این سبک خبری از لوسترهای گران قیمت و مدرن نیست بلکه خانه‌های سبک بوهو دارای لوسترهای کوچک و آباژورهای ساده در بخش‌های مختلف خانه هستند. این سبک پرهزینه نیست و با کوچک‌ترین وسایل مانند شمع هم میتوان به روشنایی خانه پرداخت.
 

رنگ در طراحی داخلی
 رنگ در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به سنت و رسوم هر ملل انتخاب می‌شود. این رنگ‌ها یادآور طبیعت نیز هستند. رنگ‌های قهوه‌ای (در انواع تناژ‌ها) سبز، سفید و آبی فیروزه‌ای در فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌شود و بنابراین انتخاب مناسبی برای این سبک می‌باشد. همچنین می‌توان از رنگ‌های قرمز آجری، خاکی، رسی و ... با ترکیب رنگ‌های سرد نیز استفاده کنید. این سبک یکی از طرفداران استفاده از رنگ‌های متضاد می‌باشد. همچنین در سبک بوهو مدرن از رنگ‌های خنثی برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.
             

 

وسایل تزئینی سبک بوهو
 در این سبک هر وسیله تزئینی ای که مختص به فرهنگ و ملل‌های مختلف باشد را می‌توان استفاده کرد. فقط باید سعی شود که خانه را بیش از حد شلوغ نکنیم، زیرا تاثیر معکوس خواهد گذاشت. از مهم‌ترین وسایل بوهو مکرومه بافی‌های مختلف است که به صورت آویزهای نخی و با رنگ‌های سفید، کرم و قهوه‌ای هستند. از آنها برای تزیین دیوار نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب استفاده می‌شود. علاوه بر این گلیم، پته دوزی‌ها، جاشمعی، باکس گلدان وسبد حصیری هم کاربرد بسیاری دارند.
 

مبلمان، صندلی راحتی و فرش در سبک بوهو
در این سبک از مبلمان بسیار ساده و راحت استفاده می‌شود به طوری که دارای تاج و تزیینات و کنده کاری نباشند. مناسب‌ترین مدل مبلمان، مبل های پروانه‌ای و مدل تختخواب شو هستند. پارچه رو مبلی‌ها هم می‌توان از همان طرح سوزن دوزی یا مکرومه بافی باشد. همچنین در این سبک از چوب خیزران ‌می توان برای ساخت صندلی راحتی استفاده شود. در این سبک همانند سبک ایرانی یا سنتی ‌می توان از جاجیم یا گلیم به عنوان فرش استفاده کرد.

             
 

کاربرد وسایل قدیمی در سبک بوهو
در این سبک می‌توان از وسایل قدیمی به عنوان یک نقطه کانونی بهره برد. طوری که با به کارگیری مجسمه‌ها، ظروف سفالی قدیمی و قالی‌های دستباف توجه مخاطبان را به طراحی داخلی خانه جلب نمود.
 

تزئینات ساده
این سبک بر خلاف سبک کلاسیک دور از هرگونه تجملات است اما آن را نباید با سبک مینیمال اشتباه گرفت. در واقع در این سبک طراحی ویلاها به صورت پلان باز و بدون هرگونه شلوغی توصیه می‌شود. جنس وسایل در این سبک از نوع پارچه‌ای بوده و می‌توان انواع کوسن، شال مبل، پارچه‌های سوزن دوزی، گلیم و جاجیم و ... را مشاهده نمود.

             
 

المان‌های مهم سبک بوهو
در این سبک از متریال‌های طبیعی و زیبا استفاده می‌شود. از جمله المان‌های زیبا می‌توان به پتوهای رنگارنگ، قالیچه‌های دستباف، سبدهای حصیری و چوبی و ... اشاره کرد. باید استفاده از این المان‌ها مطابق با فرهنگ و سبک ملل‌های مختلف باشد. می‌توان سوغاتی‌ها یا وسایل از شهرها و کشورهای مختلف را در این سبک به کار برد.
 

اتاق خواب به سبک بوهو
اتاق خواب‌های به سبک بوهو دارای بافت طبیعی مثل حصیر یا چوب هستند. می‌توان از روتختی‌های پشمی نیز استفاده نمود. رنگ اتاق خواب‌ها روشن و گرم است و از رنگ‌های نارنجی، قهوه‌ای، آبی تیره استفاده می‌شود.
             

 

نقش گل و گیاه در سبک بوهو
 در این سبک می‌توان از گلدان‌های دارای گیاهان پهن برگ استفاده نمود. گل و گیاه‌های مختلف در اتاق خواب‌های این سبک به فراوانی وجود دارند تا بتوان یکی از اصول مهم یعنی پیوند با طبیعت را به کار گیرد.
             

 

تخت خواب دیوار اتاق خواب‌های بوهمیانی
تخت خواب‌ها عموماً از جنس فلزی و یا چوبی هستند و ارتفاع کمی دارند. جنس روتختی‌ها پشمی است و از بالشت‌های بزرگ با طرح و رنگ سنتی در آن استفاده می‌شود. دیوار اتاق خواب‌ها با رنگ‌های خنثی مانند کرم و یا سفید تزیین می‌شود. همچنین می‌توان انواع قاب‌ها و تابلوهای هنری را در آن نصب نمود.
 

آشپزخانه در سبک بوهو  
در آشپزخانه‌های به سبک بوهو از چیدمان ساده و کم هزینه استفاده می‌شود. پلان آشپزخانه‌ها باز است و فضا و کابینت برای چیدمان انواع وسایل زیاد است. همچنین می توان از کاشی با رنگ‌های گرم مانند خاکستری و یا قهوه‌ای برای نمای دیوارها استفاده کرد. می‌توان برای پرده آشپزخانه از طرح و الگوهای گل و گیاه و یا تصویر حیوانات استفاده نمود.