گنبد شیشه ای

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۷/۲۷
گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای سازه ای با یک پوسته شفاف است که به شکل نیمکره بوده و به عنوان نورگیر در سقف از آن استفاده میشود. گنبدهای شیشه ای با استفاده از شیشه های دکوراتیو و رنگی جلوه زیبایی از رنگ های مختلف را ارائه میدهند. در گذشته از متریال هایی نظیر سنگ و آجر ساخته میشدند؛ اما امروزه از متریال شیشه برای ساخت آن استفاده میشود، تا علاوه بر زیبایی، نور گسترده و طبیعی نیز وارد فضا شود. گنبدها از نظر بصری دارای زیبایی خیره کننده ای هستند و تلفیق آن ها با شیشه های رنگی یک اثر هنری به فضا میبخشند. گنبدهای شیشه ای دارای سازه منحصر به فرد بوده و اجرای آن نیازمند محاسبات دقیق و نقشه های اجرایی بی نقص است؛ لذا نیازمند یک تیم حرفه ای برای اجرای آن ها هستید. استفاده از گنبد شیشه ای حس تعالی، آرامش و شفافیت را القا میکند.

ساخت گنبد شیشه ای

با توجه به ظرافت و حساسیت شیشه، اجرای آن نیازمند تبحر است. گنبدهای شیشه ای از دو بخش سازه و شیشه تشکیل میشوند که بخش سازه ای شامل یک سازه فلزی اصلی است که شکل شیشه ها با توجه به فریم آن تولید میگردد. پس از نصب سازه فلزی بر روی بام، شیشه ها یکی یکی بر جای خود نصب میشوند. برای ساخت شیشه ها یک نقشه با جزئیات دقیق ارائه میشود و طرح و رنگ ها توسط هنرمندان و با هنر دست و معرق تهیه میشود. سپس با دقت بالا برش خورده و با یک فلز مخصوص در کنار یکدیگر مونتاژ میشود. برای ساخت گنبدهای شیشه ای محدودیتی در ابعاد و اندازه وجود ندارد؛ اما باید زیرسازی های استاندارد در آن لحاظ شود. از نقوش اسلیمی و طرح گل های ایرانی نیز میتوان برای طرح گنبدها استفاده کرد. به هنگام تابش نور از درون این گنبدهای شیشه ای طرح ها و نقوش روی آن، با رنگ های متنوع به زیبایی نمایان خواهند شد. مراحل و زمان ساخت گنبدهای شیشه ای با توجه به دهانه و قطر کار متفاوت خواهد بود.

              

گنبدهای شیشه ای به انواع مختلفی نظیر گنبد شیشه ای ژئودزیک، هندسی، استین گلاس، خم و لمينت تقسیم بندی میشوند.

گنبد شیشه ای استین گلاس

گنبدهای شیشه ای توسط هنر دست و به صورت معرق که در اصطلاح به آن استیند گلس نیز میگویند؛ طراحی و تولید میشود. گنبدها یکی از قدیمی ترین سازه هایی هستند که برای اولین بار در دشت دزفول کشف شدند و نقش مهمی در معماری مناطق کویری و گرم و خشک داشتند. همچنین دوره ساسانیان و در ساخت مساجد بیشماری از گنبد بهره گرفته شده است. امروزه این هنر با تلفیق شیشه های خوش رنگ و لعاب یا stained glass ، نقش مهمی در زیبا کردن فضاها ایفا میکنند. برای آب بندی این گنبدها در گذشته از شیشه لمینت استفاده میشد؛ که علاوه بر بالا بردن وزن سازه، از لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه نبودند. اما امروزه از پوشش پلیمر نشکن و قابل انعطاف به عنوان پوشش دوم استفاده میشود که وزن سبکی نیز دارد و تا حد زیادی از شیشه در برابر آسیب محافظت میکند. این گنبدها گزینه ای مناسب برای لوکس کردن فضاهای ویلاها نیز میباشند و مانند یک اثر هنری میدرخشند.

              

گنبد شیشه ای ژئودزیک

گنبد ژئودزیک یک گنبد شیشه ای مدرن است که برای اولین بار توسط ریچارد باکمنستیر فولر در سال ۱۹۵۴ کشف شد. این نوع گنبد متشکل از مثلث های کوچک و تقریباً برابر است که دارای وجه و رأس های برابر میباشند و علاوه بر پوشش سقف، میتواند به عنوان سازه اصلی بنا هم مورد استفاده قرار گیرند. این سازه در برابر واکنش های طبیعی مانند زلزله نیز از خود مقاومت نشان میدهد. گنبدهای ژئودزیک از قطر 3 متر تا 12متر قابل ساخت هستند. قاب آن ها نیز از فلز سبک آلومینیوم با استحکام بالا ساخته میشود.

              

کاربرد گنبدهای ژئودزیک

این گنبدها علاوه بر اینکه به عنوان نورگیر سقفی کاربرد دارند؛ میتوان از آن ها به عنوان خانه های مسکونی نیز استفاده شود. همچنین به عنوان گلخانه، انبار اموال و غلات، مخازن آب، سالن های سرگرمی مانند سینماها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 گنبد شیشه ای خم

این گنبد با استفاده از شیشه های خم سکوریت لمینت ساخته میشود و در آن پنل های شیشه ای به صورت خم تولید میشود. سازه و فریم اصلی آن نیز به صورت خم طراحی شده و برای مثال میتوان سازه آن را با سیستم اسپایدر اجرا کرد .

مزایای استفاده از گنبد شیشه ای

•  زیبایی بصری
•  استفاده بهینه از نور طبیعی
•  صرفه جویی در مصرف انرژی
•  بالا بردن ارزش ملک

              

قیمت گنبد شیشه ای به عوامل زیر بستگی دارد :

•  قطر و اندازه گنبد
•  رنگ شیشه
•  نوع کاربری
•  جزئیات طراحی

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « گنبد شیشه ای » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت