نمای شیشه ای فریم لس

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
نمای شیشه ای فریم لس

نمای شیشه ای فریم لس یکی از انواع نماهای شیشه ای است که متشکل از لامل های شبکه بندی شده (سازه فلزی) و پروفیل های آلومینیومی است. در سیستم کرتین وال فریم لس یا همان نمای شیشه ای یو چنل، سطح نما توسط پروفیل های فلزی شبکه بندی شده و فریم نما داخل این شبکه ها قرار میگیرد؛ از این رو به آن نمای فریم لس می گویند. در نمای شیشه ای فریم لس لاستیک های مخفی درون فریم ها جهت هوابندی و آب بندی نما قرار داده می شود و پس از آن شیشه نما با فاصله کمی نسبت به یکدیگر روی لاستیک ها قرار میگیرد. در این نما شاهد بیشترین سطح یکنواخت شیشه ای هستیم. نمای فریم لس یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نماها است که کمترین میزان محدودیت دید در آن وجود دارد.

 

نمای فریم لس چگونه اجرا میشود؟

برای اجرای اکثر نماهای شیشه ای مانند نمای کرتین وال، فریم لس، فیس کپ و ... از سازه های فلزی استفاده می شود و نسبت به نوع طرح و نما این سازه ها با ابعاد متفاوت و شبکه بندی های متفاوت طراحی میشوند. برخی از شبکه بندی ها بزرگ و برخی کوچک هستند. در اجرای این سازه ها از متریال های مختلفی استفاده می شود اما رایج ترین متريال آلومینیوم است و در برابر زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد و باعث از بین رفتن کیفیت نما نمیشود. در نمای شیشه ای فریم لس در ابتدا از زیرسازی پروفیل های فولادی استفاده می شود و پس از آن پروفیل های آلومینیومی روی شبکه ها نصب میشوند. هنگامی که شیشه ها بر روی پروفیل های آلومینیومی قرار میگیرند؛ شبکه فولادی زيرين آن ها قابل مشاهده نبوده و سنگینی شیشه ها به جای نما بر روی این شبکه بندی ها قرار می گیرد. در نمای شیشه ای فریم لس، فریم ها میتوانند هم به صورت بازشو و هم به صورت ثابت نصب شوند.

             

 

از چه شیشه ای برای اجرای این نما استفاده میشود؟

یکی از مولفه های مهم در اجرای نماهای ساختمان، شیشه مرغوب است تا علاوه بر طول عمر بالا و کیفیت، امنیت ساختمان و افراد نیز تأمین شود. شیشه هایی که در نما نصب می شود از نوع لمینت و سکوریت است و برای عایق سازی بهتر ساختمان، از شیشه های دوجداره استفاده می شود. معمولا در نماهای فریم لس از دو لایه شیشه استفاده میشود؛ که لایه داخلی آن شیشه سکوریت و لایه خارجی شیشه لمینت میباشد. شیشه های لمینت هنگام شکستن فرو نمی ریزند و امنیت بالایی دارند؛ به همین دلیل برای حفظ امنیت افراد و رهگذران از شیشه لمینت در سطوح خارجی نما استفاده می شود. همچنین  شیشه های لمینت عايق مناسب صوت، حرارت و برودت هستند.

 

نحوه عایق کاری شیشه بر روی سازه فلزی:

بسته به نوع نما عایق بندی شیشه ها متفاوت خواهد بود. برای مثال در نمای شیشه ای فیس کپ از لاستیک های پی دی ام برای عایق بندی استفاده می شود. این لاستیک ها کیفیت و مقاومت بالایی در برابر تابش آفتاب دارند و عایق خوبی در مقابل نفوذ صدا و گرد و غبار به داخل ساختمان هستند. در نمای یو چنل نیز از چسب سیلیکون برای عایق کردن فضای بین سازه و شیشه استفاده میشود؛ تا هیچ فضای خالی ای برای ورود نم یا رطوبت و نفوذ هوا باقی نماند.

             

 

انواع نمای شیشه ای فریم لس:

نمای شیشه ای یو چنل :  یکی از مناسب ترین نماها از لحاظ هزینه اجرایی است؛ اما به دلیل داشتن اتصالات ساده برای ساختمان های مرتفع مناسب نیست؛ زیرا توانایی تحمل وزن شیشه با ابعاد بسیار بزرگ را ندارند. اسپیسرهای بکار برده شده در این نما به شکل U هستند و بر روی لامل های آلومینیومی توسط لقمه های فلزی و یا آلومینیومی قرار داده می شوند. به همین دلیل به این سیستم نمای یو چنل می گویند. در این نما فاصله بین شیشه ها توسط چسب های سیلیکونی پوشیده میشود.

نمای شیشه ای با سیستم استپ یونیت (Step-unit):  در این سیستم شیشه ها درون فریم (کاست) قرار داده شده و به وسیله پیچ های مخصوص بر روی شبکه پروفیل های آلومینیومی نصب میشوند. به دلیل استفاده از پیچ و پرچ های مخصوص برای فیکس کردن شیشه بر روی فریم، این نما از امنیت بالایی برخوردار است و مناسب ساختمان های بلند مرتبه نیز می باشد. اما در مقایسه با نمای یو چنل هزینه اجرای بالاتری دارد. در این نما سرعت اجرای کار بیشتر است زیرا اتصالات شیشه به فریم در کارخانه انجام می شود و شیشه ها به صورت آماده برای نصب ارسال می شوند.

 

نمای شیشه ای فیس کپ با نمای فریم لس یو چنل چه تفاوتی دارد؟

در نمای شیشه ای فیس کپ شبکه بندی افقی و عمودی لامل ها در نما نمایان است و شیشه به صورت یکدست اجرا نمی شود؛ در حالی که در نمای فریم لس این شبکه ها دیده نمی شود و بیشترین میزان سطح شیشه در نما را مشاهده می کنیم. همچنین در نمای فیس کپ از درپوش هایی در نما استفاده میشود که در نمای فریم لس وجود ندارد.

 

دیتیل نمای فیس کپ دیتیل نمای یوچنل

 

مزایای نمای شیشه ای فریم لس:

•  مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف به دلیل استفاده از فریم و یراق آلات آلومینیومی

•  انعطاف پذیری بالا و اجرای انواع نماها و طرح های مختلف

•  استفاده از نور طبیعی جهت روشنایی داخلی محیط

•  گرم شدن ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی در فصول سرد سال

•  امکان کنترل میزان دما در فصول گرم سال

•  امکان دید یکپارچه و یکدست در نما

•  عدم محدودیت در رنگ قاب ها

•  امکان تعویض راحت شیشه های نما در صورت شکست بدون نیاز به تجهیزات خاص

•  امکان استفاده از بازشو جهت تهویه هوا

•  عايق مناسب صوتی و حرارتی

 

                                            

 

پروفیل های نمای فریم لس چه ویژگی هایی دارند؟

در نمای فریم لس خوشبختانه محدودیتی در انتخاب رنگ پروفیل ها وجود ندارد و رنگ آن ها می تواند به صورت آنادایز، الکترواستاتیک و دکورال باشد که توسط یکسری عملیات خاص بر روی پروفیل قرار می گیرند و باعث افزایش کیفیت و طول عمر پروفیل ها میشوند. برای مثال پروفیل های آنادایز شده مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند و امکان رنگ کردن آن ها و هماهنگ شدن رنگ آن ها با رنگ شیشه ها وجود دارد.

رنگ آمیزی الکترواستاتیک: یک رنگ پودری است که بر روی پروفیل ها قرار داده می شود و از پروفیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت میکند و به علت داشتن کیفیت بالا، مانع از تغییر رنگ آن در برابر تابش اشعه فرا بنفش خورشید می شود.

پوشش دکورال:  دارای تنوع رنگ بالایی است و به زیبا و چشمگیر شدن نما کمک میکند و همانند سایر پوشش ها از پروفیل در برابر پوسیدگی و سایش محافظت کرده و طول عمر بالایی دارد.

 

 

بازشو نمای فریم لس:

همان طور که ذکر شد امکان ایجاد بازشو به صورت مخفی در این نما وجود دارد.  بازشوها به صورت کلنگی (هم از سمت پایین و هم از قسمت بالا) باز و بسته میشوند. باشوهای کلنگی به دلیل تهویه بهتر هوا و عدم از بین بردن زیبایی نما و حفظ یکدستی آن انتخاب و استفاده میشوند.

 

در اجرای نمای فریم لس به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

•  کیفیت و نوع شیشه های مصرفی بالا باشد.

•  لامل های استفاده شده از نوع آلومينيومی و مرغوب باشد.

•  جهت درزگیری شیشه ها در نمای یو چنل از چسب سیلیکون و در نمای استپ یونیت حتما از لاستیک های پی دی ام استفاده شود.

•  اجرا و طراحی نماهای شیشه ای حتما به افراد متخصص و شرکت های معتبر سپرده شود.

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « نمای شیشه ای فریم لس » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت