نانوتکنولوژی در صنعت شیشه

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۱/۱۲/۴
نانوتکنولوژی در صنعت شیشه

در قرن گذشته، دانشمندان پیشرفت فوق العاده ای در شناسایی و ساخت شیشه داشته اند که منجر به کاربردهای نوآورانه ای در زمینه های مختلف از جمله معماری شده است. از جمله دستاوردهای نانوذرات در صنعت شیشه، می توان به شیشه های خودتمیزشونده، کنترل کننده انرژی، آنتی باکتریال، ضد آتش، ضدانعکاس و ... اشاره کرد.

شیشه های خود تمیز شونده

این نوع شیشه میتواند آلودگی موجود در سطح شیشه را تمیز کند در نتیجه به حداقل تعمیر و مراقبت نیازمند است. توسعه چنین شیشه ای به دلیل پیشرفت در زمینه نانوفناوری، یک پوشش نازک خودتمیزشونده را به شیشه می دهد که این امکان سبب می شود هزینه های تمیز کردن شیشه ها خصوصا نمای ساختمان به طور چشمگیری کاهش یابد.


عملکرد شیشه خود تمیزشونده

نانوذرات دی اکسید تیتانیوم یک کاتالیزور بسیار واکنش پذیر است و به طور گسترده در صنعت کاربرد دارد. از دیگر ویژگی های این نانو ذرات خاصیت فوق آبدوست بودن آن است که این خاصیت به همراه خواص فتوکاتالیستی نقش موثری در تولید شیشه های خودتمیز شونده را دارند و به هنگام برخورد آب باران با شیشه با خاصیت ضدلک بودن خود، باعث پخش شدن یکنواخت مولکول های آب بر روی شیشه می شود. 
یکی دیگر از این نانوذرات، شیشه های پوشش داده شده با نانو ذرات دی اکسید وانادیوم است که دربرابر آب مقاوم بوده و هوای موجود در سطح شیشه را به دام انداخته و اجازه تماس حداقل مولکول های آب را به شیشه می دهد و با برخورد مولکول های آب، یک قطره آب کروی، آلودگی ها و گرد و غبار را در حین سرخوردن از بین می برد در حالی که در شیشه های معمولی قطرات باران به شیشه می چسبد و آثار کثیفی را برجای می گذارد.


 

شیشه های آنتی باکتریال

شیشه های ضدباکتری یک نوآوری در دنیای طراحی شیشه ها محسوب میشود. اثرضد میکروبی یون های نقره و روی، تا99 درصد سبب از بین رفتن باکتری های روی شیشه شده و از گسترش قارچ و ویروس جلوگیری میکنند. این یون ها با باکتری ها تعامل کرده و با از کارانداختن متابولیسم، آن هارا از بین میبرند؛ به همین علت برای مکان هایی که رعایت بهداشت در آن ضروری است مناسب می باشند زیرا حتی پنج ثانیه تماس با شیشه های آلوده، برای انتقال باکتری ها کافی است.
 

کاربرد شیشه های آنتی باکتریال

•    بیمارستان ها و آزمایشگاه ها
•    اتاق های عمل، هماتولوژی و محیط های ایزوله
•    صفحه نمایش و گلس موبایل ها
•    مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان
•    پارتیشن بندی فضاهای داخلی جهت حفظ امنیت و عایق صوتی
 

شیشه‌های ضدانعکاس

شیشه های ضد انعکاس هم برای فضاهای خارجی و هم داخلی کاربرد دارند. این نوع شیشه ها مشکل بازتاب نور(که باعث مختل شدن دید می شود) را برطرف نموده و دید کامل و تصویر شفاف از پشت شیشه را در اختیار مخاطب می گذارد. در این شیشه از اثر قرنیه چشم شب پره بهره گیری شده که باعث کاهش بازتاب نور میشود لذا از چندین لایه شیشه تشکیل شده که بیرونی ترین لایه ی آن، ضریب شکست نور را به حداقل ترین حالت ممکن می رساند.
 

کاربرد شیشه های ضدانعکاس

•    عدسی های اصلاحی 
•    دوربین های عکس برداری
•    اتاق‌ های VIP استاديوم‌ها، نمایشگاه ها، رستوران ها
•    ویترین موزه ها و مجتمع های تجاری
•    کابینت های شیشه ای


 

شیشه کنترل کننده انرژی ( Low-E )

این نوع شیشه به علت لایه Coating  روی یک طرف آن، نسبت به شیشه های معمولی انتقال حرارت کمتری دارند وبهتراست در شیشه های دوجداره نیز معمولا یک لایه آن، مجهز به این نوع شیشه شود. این نوع پوشش ها مانع از عبور اشعه uv  خورشید و امواج گرمازای مادون قرمز از شیشه ها می گردد.عملکرد آن به گونه ای است که پس از برخورد تابش نور خورشید به شیشه، طیف امواج مرئی از آن عبور کرده و امواج ماورابنفش و مضر از آن بازتاب می شود. این شیشه باعث افزایش میزان عایق بندی پنجره ها شده و آسایش حرارتی فضاهای داخلی را حفظ می کند.

ضخامت پوشش کم گسیل در شیشه های Low-E

این لایه پوششی در حدود ۵۰۰ برابر نازکتر از موی انسان است اما تاثیر بسیار بالایی در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان دارد و به علت ضخامت بسیار کم این لایه پوشش کم گسیل، در رنگ و شفافیت شیشه تاثیر چندانی ندارد. شیشه های (Low-E) در  زمستان مانع از خروج گرما به خارج شده و گرما را به سمت داخل منعکس میکند و در نتیجه با بهره گیری از این شیشه ها میزان اتلاف انرژی حرارتی در زمستان کاهش می یابد، همچنین در تابستان با جلوگیری از ورود تابش مادون قرمز مانع ورود حرارت بیرون به داخل می شود.
 

مزایای شیشه کنترل کننده انرژی

•    نگه‌داشتن گرما در داخل زمستان و کاهش هزینه‌های انرژی
•    بازتاب گرما در تابستان برای کاهش هزینه‌های خنک‌کننده
•     محافظت از اشیایی همچون پارچه، مبلمان و پوشش کف با مسدود کردن 90 درصد از اشعه‌ی UV
•    کنترل درخشان در آب و هوای روشن و آفتابی
•    قابل استفاده در انواع مختلف پنجره با رنگ‌بندی متنوع
•    دارای بالاترین امتیاز بهره‌وری انرژی در همه اقلیم ها 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « نانوتکنولوژی در صنعت شیشه » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت