طراحی نقوش بر روی شیشه با استفاده از روش سندبلاست

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۹/۲۱
طراحی نقوش بر روی شیشه با استفاده از روش سندبلاست

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی از راه های مختلفی بر روی شیشه ها، امکان ایجاد طرح ها و لوگو های متنوع وجود دارد. یکی از راه های ایجاد این طرح ها سندبلاست کردن شیشه می باشد.
این روش همانند اسپری کردن رنگ بر روی سطوح است با این تفاوت که به جای رنگ یک ماده ساینده جهت ایجاد خراش بر روی سطح پاشیده می شود. یک ماده مقاوم جهت محافظت از سایر نقاط سطح در برابر ماده ساینده ابتدا بر روی سطح کشیده شده و سپس طرح مورد نظر بر روی لایه محافظ کشیده می شود.

سندبلاست شیشه چیست؟

طی این فرایند مات کردن و ایجاد طرح و نقوش مختلف بر روی شیشه ها توسط شابلون صورت می گیرد. شیشه مات برای ساخت درب، پنجره، لیوان و المان‌های تزئینی کاربرد دارد. میزان مات شدن این شیشه‌ها به نوع ماسه و فشار برخورد بستگی دارد. در فرایند سندبلاست شیشه، ساینده‌هایی از جنس شن و ماسه (و یا ریز ذرات مصنوعی) با استفاده از جریان هوا و یا بخار روی سطح شیشه، با شدت پاشیده می‌شوند. این عمل لایه نازکی را از روی شیشه می‌سابد و موجب مات شدن قسمت‌های مورد نظر شیشه خواهد شد. با توجه به روند فرایند می‌توان تمام شیشه و یا قسمت‌هایی از شیشه را سند بلاست کرد. سندبلاست کردن را بر روی شیشه های مختلف می توان انجام داد. با انجام سندبلاست بر روی شیشه می توان نقوش مختلفی را بر روی شیشه به وجود آورد. سندبلاست کردن هم می تواند به صورت جزیی و هم به صورت کلی بر روی شیشه انجام داد. به عبارتی هم می توان شیشه را تماما نقش زد و هم اینکه شیشه را به صورت مات و شفاف همزمان درآورد. تمام این موارد بر طبق سفارش و نظر مشتری انجام می شود. حتی اینکه از چه طرح سندبلاستی برای کجا استفاده شود نیز می تواند امری کاملا شخصی باشد.

             

 

سند بلاست شیشه سکوریت

سندبلاست شیشه سکوریت به این معناست که شیشه سکوریت را در معرض پرتاب مستقیم و با فشار شن و ماسه قرار می‌دهند. برخورد شن و ماسه با شیشه سکوریت باعث ایجاد حفره‌هایی در سطح شیشه می‌شود. حفره‌های به وجود آمده بر روی شیشه باعث مات شدن آن می‌شود. در طول عملیات سندبلاست، تنها نقاطی که قرار است شفاف بماند برای محافظت از پاشش با چسب مخصوص پوشانده می‌شود. در سندبلاست شیشه سکوریت، ابتدا شیشه را سکوریت می‌کنند و سپس شیشه سند بلاست می‌شود.

•  سند بلاست شیشه سکوریت، دارای مقاومت بیشتری نسبت به شیشه خام است.
•  در انتخاب این طرح باید دقت زیادی به خرج داد چون بعد از اینکه شیشه سند بلاست شد به هیچ وجه نمی‌توان طرح چاپ شده را تغییر داد.
•  یکی از مشکلات سندبلاست شیشه سکوریت این است که هنگام تمیز کردن با دستمال به دلیل دانه‌های شن سندبلاستی که بر روی شیشه حک شده به سختی پاک می‌شود. هنگام انتخاب طرح باید جهت سندبلاست را مشخص کرد، به دلیل اینکه در سندبلاست فقط یک جهت شیشه زبر می‌شود و جهت متقابل شفاف است. هنگام انتخاب جهت دقت شود که جهت شفاف شیشه به سمتی باشد که قابلیت تمیز کردن را دارد.

 

انواع شیشه سندبلاست

•  شیشه سند بلاست تمام مات : شیشه‌های خام و سکوریت شده به صورت یکپارچه داخل اتاق سندبلاست قرار گرفته و توسط اپراتور مربوطه عملیات پاشش را انجام می‌دهند.
•  شیشه سند بلاست طرح لوگو: طرح و لوگو دلخواه برای شرکت ارسال میشود سپس روی کاغذ مخصوص چسب‌ دار با دستگاه پلات طراحی و روی شیشه چسب می‌شود.
•  شیشه سند بلاست راه راه مات: نوعی طراحی روی شیشه به حساب می‌آید که به صورت خطوط منظم عمودی و افقی و یا شطرنجی روی شیشه نقش پیدا می‌کند. این خطوط می‌تواند مات و یا شفاف باشد.

             

 

کاربرد شیشه سندبلاست

•  حمام شیشه‌ای
•  شیشه سند بلاست با طرح لوگو در هتل‌ها و شرکت‌ها
•  شیشه سند بلاست تزئینی به عنوان پارتیشن ورودی منزل
•  شیشه سند بلاست راه راه برای پارتیشن‌های اداری و اتاق‌های درمانی
•  شیشه تمام سندبلاست در استخرها، مکان‌های ورزشی و بیمارستان‌ها

 

ویژگی شیشه ها برای سند بلاست شدن

برای این کار نیاز به شیشه‌ی خاصی نیست و روی هر نوع شیشه‌ای می‌توان عمل سندبلاست شیشه را انجام داد. شیشه‌های سندبلاست دارای انعطاف بسیار بالایی می‌باشند، به صورتی که هر طرح و نقشی را می‌توان روی آن‌ها پیاده کنید. استفاده از تکنیک سندبلاست بر روی شیشه، دید را محدود می‌کند ولی همچنان می‌تواند نور را از سطح شیشه عبور دهد و شما می‌توانید با استفاده از طرح‌ها و الگوهای خاصی که ایجاد می‌کنید، این فرایند را بر روی شیشه انجام دهید تا طرح‌های زیبایی را بر روی آن به تصویر بکشید.

قیمت سندبلاست شیشه

قیمت شیشه سند بلاستبا توجه به نوع شیشه و طرحی که بر روی آن سندبلاست  میگردد؛ بسته به پیچیده و یا ساده بودن آن و بر اساس متر مربع محاسبه میشود.

             

 

تجهیزات مورد نیاز
 

کابینت سندبلاست: به دلیل فشار بالا و نیروی زیادی که ذرات ساینده می توانند اعمال کنند، عملیات را در درون یک محفظه بسته انجام می دهند، به این محفظه کابینت سندبلاست گفته می شود. طراحی این کابینت ها به گونه ای است که می توانند ماده ساینده را جمع و دوباره مورد استفاده قرار دهند.
کمپرسور: کمپرسور هوا وسیله ای است که هوا را فشرده کرده و آن را با نیرو و فشار زیاد بیرون می دهد. هوای خروجی از کمپرسور با ذرات ساینده مخلوط شده و به سطح مورد نظر برخورد می کند.
 ذرات ساینده : برای این منظور مواد مختلفی را می توان استفاده کرد. سایز ذرات در نوع خراشی که ایجاد می شود نقش موثری دارد، ذرات ریزتر نفش های نرم تری ایجاد میکنند در مقابل ذرات درشت نقش های زبرتر و عمیق تری ایجاد می کنند.
شن : شن بسیار ارزان و به راحتی قابل دسترس است اما هنگامی که بلاست (بادخورده) می شود، گرد سیلیکا تولید می کند. گرد سیلیکا در صورت استنشاق بسیار مضر است و کار کردن با آن باید تحت شرایط کاملا کنترل شده باشد. پوشیدن ماسک و لباس مخصوص برای این کار لازم و ضروری است.
پودر گرانیت: اگر مواد دیگری در دسترس نباشند می توان از آن استفاده کرد اما به دلیل نرم بودن سند بلاست شیشه نسبت به بقیه حالت بیشتر طول خواهد کشید.
آلومینیوم اکساید : آلومنیوم اکساید در این صنعت محبوبیت بالایی دارد. از سیلیکون کاربید ارزان تر است اما بسیار سریع تر نیز می سوزد پس نمیتوان به اندازه سیلیکون کاربید از آن مجدد استفاده کرد.
سیلیکون کاربید: این ماده بسیار گران تر از آلومینبوم اکساید است اما به دلیل سخت تر بودن می توان از آن در عملیات های بیشتری جهت سندبلاست شیشه استفاده کرد. در حالت کلی اگر تعداد عملیات ها زیاد باشند استفاده از سیلیکون کاربید در نهایت به صرفه تر خواهد بود. یکی از ویژگی های جذاب این ماده تولید جرقه در هنگام برخورد با شیشه به دلیل ایجاد حرارت زیاد است. این ویژگی باعث می شود که محل دقیق برخورد دانه ها با سطح شیشه مشخص باشد و در کارهای دقیق عملکرد آسان تر و بهتری دارد.
 مواد محافظ: همانگونه که پیشتر گفته شد وجود یک لایه مقاوم در برابر برخورد دانه ها، برای محافظت از قسمت هایی که نیازی به بلاست شدن ندارند لازم است. بر اساس نوع عملیات بلاست مواد مقاوم متفاوتی را می توان استفاده کرد.

             

 

مراحل انجام سندبلاست شیشه

•  ابتدا طرح مورد نظر را بر روی شیشه که از قبل کامل تمیز کرده ایم، می کشیم.
•  در این مرحله پوشش محافظ بر روی سطح چسپانده شده و سپس طرحی را که بر روی شیشه کشیده ایم برش داده و پوشش را از روی مناطقی که قصد حکاکی بر روی آن را داریم بر می داریم.
•  شیشه را در درون کابینت قرار داده و عملیات سندبلاست را شروع می کنیم.
•  پس از انجام سندبلاست، شیشه را بیرون آورده و ابتدا یک اسید رقیق را روی سطح آن می ریزیم.
•  پس از گذشت چند دقیقه از ریختن اسید، سطح را با آب شستشو داده و سپس در حالی که آب بر روی سطح جاری است، پوشش محافط را از روی شیشه برمیداریم.
 

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « طراحی نقوش بر روی شیشه با استفاده از روش سندبلاست » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت