شیشه کم گسیل (Low-Emissivity) چیست؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۴/۱۵
شیشه کم گسیل (Low-Emissivity) چیست؟

شیشه های کنترل کننده انرژی با داشتن یک لایه Coating روی یک طرفشان انتقال حرارت خیلی کمتری نسبت به شیشه معمولی دارند. این شیشه ها مناسب برای ساختمان هایی که بخش زیادی از آن را شیشه تشکیل داده است. این شیشه ها انواع مختلفی دارند که نوع رنگی آن معروف به Low-E-Sun است و در شیشه های دوجداره در یکی از جداره های آن از این نوع شیشه استفاده میشود. بیشترین مساحت پنجره ها را شیشه تشکیل می دهد و زمانی عایق بندی کاملی خواهیم داشت که شیشه ها قابلیت عایق بندی صوتی و حرارتی مناسبی داشته باشند. یکی از ویژگی های پنجره هدایت نور طبیعی به محیط و کاهش استفاده از نور مصنوعی است. این نوع شیشه ها کنترل کننده تابش خورشید بوده و از تبادل حرارتی از طریق شیشه های دوجداره جلوگیری میکنند.

نحوه عملکرد شیشه کنترل کننده انرژی

انتقال حرارت به سه روش تابش، همرفت و رسانش صورت می گیرد. در مورد چارچوب پنجره انتقال حرارت رسانشی اهمیت دارد اما در مورد شیشه انتقال حرارت تابشی مهم تر است. که روش کار آن به این صورت است که یک قسمت مستقیما منعکس میشود و قسمتی داخل شیشه جذب شده و قسمتی مستقیما از شیشه عبور می کند.

رفتار شیشه کم گسیل با طیف های خورشید

پوشش کم گسیل مانع عبور اشعه مضر ماورابنفش و امواج مادون قرمز از شیشه ها می گردد. وقتی نور خورشید به این شیشه برخورد میکند طیف امواج مرئی از آن عبور کرده و امواج ماورابنفش و مادون قرمز بازتابش میشود.

   شیشه با طیف های انرژی خورشیدی به سه حالت رفتار میکند:
1.  بازتاب میدهد
2.  جذب میکند
3.  عبور میدهد
• شیشه کم گسیل Low-E کنترل تابشی به گونه ای طراحی شده اند تا بیشترین مقدار از طیف نور مرئی را عبور داده و طیف مادون قرمز را بازتاب دهند.
• شیشه کم گسیل Low-E انفعالی به گونه ای طراحی شده اند تا بیشترین مقدار از هر دو طیف مرئی و مادون قرمز را عبور دهند.
• شیشه های رفلکس عموماً بیشترین بخش از طیف مرئی را بازتاب می دهند.

شیشه کم گسیل Low-E چگونه عمل میکنند؟

پوشش نازک میکروسکوپی نقره اشعه مادون قرمز را به سمت خارج برمی گرداند تا دمای داخل اتاق حفظ شود و باعث افزایش عایق بندی پنجره ها گردد.وجه پوشش داده شده در یک شیشه عایق بندی شده، ضخامت فضای هوا بین شیشه ها و تعداد جداره های شیشه عایق بندی شده بر عملکرد پوشش Low-E تاثیر مستقیم دارد.

                  
پوشش کم گسیل (Low-E) چیست؟

این پوشش ها به صورت عایق حرارتی عمل میکند و در برگیرنده ی لایه های نقره و یا مواد دیگر با ضریب گسیل مشابه هستند لذا این شیشه ها حرارت را منعکس میکنند و دمای داخل محیط را ثابت نگه میدارند.

ضخامت پوشش کم گسیل درشیشه های Low-E

با وجود اینکه ضخامت این پوشش چیزی حدود 500 برابر نازک تر از موی انسان است اما تاثیر بالایی در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان دارد. شیشه های Low-E در زمستان مانع از خروج هوای گرم محیط به خارج شده و گرما را به داخل منعکس میکند در نتیجه میزان اتلاف انرژی کاهش میابد. در تابستان نیز مانع از ورود هوای گرم و حرارت به محیط داخل میشود.


انواع پوشش کم گسیل (LOW-E)
بطور کلی دو نوع متفاوت از شیشه کم گسیل Low-E وجود دارد:
1. پوشش کم گسیل انفعالی
2. پوشش کم گسیل کنترل تابشی
اکثر پوشش های کم گسیل انفعالی در فرایند کندوپاشی ساخته میشوند. فرایند کندوپاشی هنگام عبور یک رول شیشه برروی نقاله انجام میشود و سپس با عبور شیشه از روی سطح با حرارت بسیار بالا پوشش محکم میشود و عمل یکپارچه سازی انجام میگیرد. شیشه های (Low-E) انفعالی برای مناطق سردسیر مناسب هستند چرا که فقط بخشی از تابش گرمازای خورشید با طول موجهای کم را از خود عبور میدهند و مانع عبور طیف های مضر تابشی خورشید میشود.
پوششهای کم گسیل کنترل تابشی برای مناطق با آب و هوای گرم مناسب هستند چرا که ضریب گسیل بسیار پایینی را دارند و کنترل بالایی بر عبور اشعه خورشید دارند.

بطور کلی شیشه های دوجداره بر اساس استاندارد تعریف شده دارای ۴ سطح یا لایه میباشند.
لایه ۱ : لایه بیرونی شیشه که به علت مجاورت با هوای آزاد و اجسام خارجی امکان اجرای خاصیت کم گسیل را ندارد .
لایه ۲ و ۳ : لایه مقابل به هم در داخل شیشه های دو جداره که بوسیله فاصله گذار(SPACER) و لایه هوا از یکدیگر جدا شده اند و هر کدام از آنها و یا هر دو به صورت همزمان میتوانند قابلیت کم گسیل (Low-E) داشته باشند .
لایه ۴ : لایه داخلی که همانند لایه ۱ به علت مجاورت با هوای آزاد و اجسام خارجی امکان و قابلیت اجرای خاصیت کم گسیلی ندارد.

ضرورت استفاده از شیشه کنترل کننده انرژی

در خانه های امروزی حدودا 20% از اتلاف حرارت در زمستان و 75% در تابستان از طریق پنجره ها صورت میگیرد. در گذشته راه حل کاهش این اتلاف دوجداره کردن شیشه ها بود اما به تنهایی این روش موثر نیست و نمیتواند میزان مطلوبی از انتقال حرارت را کاهش دهد. لذا مهندسین علم مواد توانستند ضرایب گذردهی حرارتی شیشه ها را کمتر کنند تا با بهره گیری از آن در شیشه های دوجداره به عملکرد شیشه های چندجداره دست یابند. در حال حاضر شیشه های Low-E این امکان را میدهند تا علاوه بر اجرای طرح های زیبا از اتلاف انرژی نیز جلوگیری به عمل آید.

مزایای استفاده از شیشه های کم گسیل
•  نگه‌داشتن گرما در داخل زمستان و کاهش هزینه‌های انرژی
•  بازتاب گرما در تابستان برای کاهش هزینه‌های خنک‌کننده
•  محافظت از اشیایی همچون پارچه، مبلمان و پوشش کف با مسدود کردن 90 درصد از اشعه‌ی UV
•  کنترل درخشان در آب و هوای روشن و آفتابی
•  قابل استفاده در انواع مختلف پنجره ها با رنگ‌بندی متنوع
• بهترین انتخاب برای استفاده در همه‌ی اقلیم‌ها به‌ویژه در مواردی که شدت سرما یا گرما افزایش می‌یابد.
•  دارای بالاترین امتیاز بهره‌وری انرژی

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « شیشه کم گسیل (Low-Emissivity) چیست؟ » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت