شیشه و انواع کاربرد آن در معماری ساختمان ها

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۶/۲۱
شیشه و انواع کاربرد آن در معماری ساختمان ها

شیشه متریالی جامد است که ماده تشکیل دهنده آن از سیلیکاست که کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف از جمله ساختمان دارد. امروزه از شیشه برای لوازم مظروفی، تزئینی، درب و پنجره ساختمان، نمای ساختمان، فضاهای داخلی ساختمان و موارد دیگر استفاده می‌شود. شیشه انواع مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
شیشه فلوت : همان شیشه خام و معمولی است که با ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود.
شیشه سکوریتبا انجام فرایندهای حرارتی بر روی شیشه‌های فلوت و ساده شیشه سکوریت یا میرال بدست می آید. این شیشه در برابر ضربه مقاوم بوده و کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد.
شیشه لمینت : از چند لایه شیشه تخت با یک طلق میانی PVB تشکیل شده است؛ که این طلق باعث می‌شود شیشه به هنگام شکست فرو نریزد و از هم نپاشد. این شیشه‌ها در برابر اشعه فرابنفش نیز مقاوم اند. شیشه‌های لمینت به علت استحکام بالا برای نمای خارجی ساختمان و همچنین آسانسورهای شیشه‌ای مورد مصرف قرار می‌گیرند.
شیشه خم: این شیشه‌ها با تکنولوژی‌های پیشرفته و با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و مناسب برای نمای ساختمان‌های منحنی و دیوارهای منحنی در دکوراسیون داخلی هستند.

             
 

شیشه دوجداره : شیشه‌های دوجداره و چند جداره از دو یا چند لایه شیشه به همراه فواصل میانی آن تشکیل شده‌اند. این شیشه‌ها با داشتن گازهای بی‌اثر مانند آرگون در بین فواصلشان تبدیل به عایق حرارتی و صوتی می‌شوند. یکی از کاربردهای این شیشه برای پنجره‌های ساختمان است؛ تا با عایق کردن بنا از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند. به منظور عدم بخار شیشه و جذب رطوبت هوای بین جداره‌ها، از مواد خشک کننده به نام سیلیکاژل استفاده می‌شود.
شیشه رنگی: این شیشه‌ها برای دکوراسیون داخلی پرکاربردتر هستند و باعث زیباتر شدن فضا می‌شوند. از شیشه‌های رنگی می‌توان به عنوان شیشه بین کابینتی آشپزخانه، دیوار پوش شیشه‌ای، درب سرویس بهداشتی و حمام، پارتیشن‌های شیشه‌ای و... استفاده نمود. این شیشه‌ها در محیط‌ بیمارستان‌ها با رنگ‌های آرامش بخش، کاربرد روانشناسی نیز دارند.

             

 

شیشه ضد حریق : شیشه ضد حریق به عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع شیشه است که برای ظروف آشپزخانه کاربرد داشته و آن ها را در برابر حرارت مقاوم می‌کند. از شیشه‌های ضد حریق می‌توان به عنوان درب فر، شیشه بخاری، فضاهای آزمایشگاه‌ها و غیره استفاده نمود.
شیشه ضد گلوله:  شیشه های ضد گلوله با داشتن تعداد لایه‌های بالا و طلق های پلیمری مانع از عبور گلوله به خارج از آن می‌شود و برای اماکنی مانند بانک‌ها، طلا فروشی‌ها، صرافی‌ها، موزه‌ها، شیشه خودروها و... کاربرد دارند.  

 

             

 

شیشه رفلکس: این شیشه‌ها منعکس کننده نور و حرارت هستند و آن را بازتاب می‌کنند. در طول روز این شیشه‌ها عملکردی مانند آینه دارند و تصویر را منعکس می‌کنند. اما هنگام شب از فضای داخلی تصویر را بازتاب می‌کنند؛ به طوری که از نمای بیرون، نمای داخل به صورت شفاف قابل مشاهده است. این شیشه‌ها با بازتاب گرما، درمصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

             
 

شیشه مشجر: شیشه‌های مشجر یا طرح‌دار برای محیط‌هایی که می‌خواهیم دید به آن نداشته باشیم مناسب است. این شیشه زیر مجموعه شیشه‌های مات بوده و  روی آن طرح‌های برجسته در انواع مختلف قابل اجراست. شیشه مشجر با عبور غلطک‌های طرح‌دار از روی شیشه‌های مذاب به وجود می‌آید. شیشه‌های مشجر برای سرویس بهداشتی، فضاهای مشرف به خانه همسایه مانند پنجره پاسیوها، پارتیشن بندی‌های اداری و... کاربرد دارند.
 

کاربرد شیشه در طراحی داخلی
شیشه به عنوان یک عنصر شفاف باعث زیباتر شدن فضاهای داخلی و نمای ساختمان می‌شود. هر چقدر شیشه بیشتر مصرف شود؛ حس صلب بودن فضا از بین می‌رود. استفاده از شیشه در طراحی داخلی این امکان را فراهم می‌کند که بیشترین بهره را از طبیعت و فضای بیرون ببریم و به عنوان یک محرک بصری از آن استفاده کنیم. شیشه می‌تواند محیط درون با بیرون را به هم پیوند بزند. هرچه تعداد بازشوهای یک ساختمان بیشتر باشد؛ میزان نور وارد شده و درنهایت بهره بردن از طبیعت یا چشم اندازهای اطراف تقویت می‌شود. ادغام فضای درون با بیرون تنها کاربرد شیشه نیست؛ بلکه از شیشه می‌توان به عنوان یک عنصر تزئینی برای فضاهای داخلی نیز استفاده نمود.

             

 

درب شیشه‌ای
یکی از کاربردهای شیشه به عنوان درب در بخش‌های مختلف از ساختمان است. این درب‌ها با بکارگیری پروفیل‌های آلومینیومی به همراه نوارهای درزگیر تبدیل به عایق حرارتی و صوتی ‌می شوند؛ و برای درب تراس، بالکن و پاسیو انتخاب مناسبی هستند. درب های شیشه‌ای برای مدرنیته کردن فضا جایگزین مناسبی به جای درب‌های چوبی و فلزی هستند و به دو صورت ریلی و لولایی قابل ساخت اند. از درب‌های شیشه‌ای مات می‌توان به عنوان درب اتاق پرو لباس، درب سرویس بهداشتی و حمام استفاده نمود.

             

 

جان پناه شیشه‌ای
محافظی برای تراس، بالکن، اطراف وید‌ها، استخرها، راه پله‌ها و غیره می‌باشد. شیشه لمینت و سکوریت با مقاومت بالا در برابر ضربه و شکست، انتخاب خوبی برای نرده‌ها و جان پناه‌های شیشه‌ای است.


             

 

کابین دوش شیشه‌ای
 به عنوان یک جدا کننده فضای تر از خشک در حمام می‌باشد. برای منازل مسکونی، ویلاها و هتل‌ها پرکاربرد است. از شیشه لمینت و سکوریت برای ساخت کابین دوش‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. کابین دوش‌های شیشه‌ای در انواع ریلی، تاشو و لولایی موجود هستند.

 

             
 

پارتیشن شیشه‌ای
یکی از کاربردهای شیشه به عنوان دیوایدر جدا کننده فضاهای داخلی یا همان پارتیشن‌های شیشه‌ای می‌باشد. پارتیشن جایگزینی به جای دیوارهای گچی و آجری است و علاوه بر زیباتر شدن فضا، به علت کمتر بودن وزن، بار وارده بر ساختمان را کاهش می‌دهند. پارتیشن‌ها در انواع تک جداره و دوجداره به صورت فریم دار و فریم لس قابل عرضه اند. پارتیشن‌های اداری یکی از روش‌های جداسازی فضاها به صورت اتاقک‌های شیشه‌ای در محیط‌های اداری است؛ که با قرار دادن قفل سوئیچی و استفاده از شیشه‌های مات می‌توان آن ها را به یک فضای خصوصی‌تر تبدیل کرد.


             

 

کف شیشه‌ای
از شیشه‌های لمینت با ضخامت بالا می‌توان به عنوان کفپوش‌های شیشه‌ای استفاده کرد؛ که معمولاً برای ویلاهای دوبلکس پرکاربردتر هستند؛ تا بتوان از طبقه بالا طبقه پایین را مشاهده نمود و منظره تمام شیشه‌ای را خلق کرد.

             
 

سقف شیشه‌ای
سقف شیشه‌ای یا اسکای لایت یکی از سازه های شیشه ای است که امکان عبور نور به داخل فضا را از طریق سقف فراهم می‌کند. سقف های شیشه‌ای به صورت سازه‌های ثابت یا بازشو قابل ساخت هستند و علاوه بر عبور نور می‌توان منظره آسمان را نیز مشاهده کرد.  


             

 

دیوار شیشه‌ای
میتوان در منازل برای جداسازی اتاق‌ها از یکدیگر از دیوارهای شیشه‌ای استفاده کرد. پنل‌های شیشه‌ای برای ساخت انواع فضاها به کاربرده می‌شوند. این دیوارها تاثیر زیادی بر فضا گذاشته و حس تداوم افقی را به وجود می‌آورند.
 

پله شیشه‌ای
ازشیشه‌های لمینت و سکوریت می‌توان برای کف پله‌ها استفاده کرد؛ چرا که مقاومت بالایی جهت تحمل وزن انسان دارد. راه پله شیشه‌ای علاوه بر افزایش بهای ساختمان موجب زیباتر شدن و مدرن شدن ساختمان شما می‌شود. همچنین شیشه جایگزین مناسب و مقاومی به جای پله‌های چوبی و سنگی است. پله شیشه‌ای انواع مختلفی نظیر پله شیشه‌ای معلق، گرد و مستقیم دارد. با نورپردازی زیر هر کف پله می‌توان جلوه زیبایی به هنگام تاریکی به آن بخشید.

             
 

کاربرد شیشه در نمای ساختمان‌ها
شیشه در نمای ساختمان یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین متریال‌ها است. با بکار بردن شیشه‌های چند جداره با ضخامت بالا می‌توان ساختمان را تبدیل به عایق صوتی و حرارتی نمود. بیشترین کاربرد شیشه برای نمای ساختمان‌های مهم تجاری، اداری، هتل‌، فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌باشد؛ و به ندرت برای نمای ساختمان‌های مسکونی از شیشه استفاده می‌شود.

             

 

ویژگی‌های استفاده از شیشه در نمای ساختمان
•  مقاومت بالا و افزایش ایمنی
•  زیبایی و جذابیت بالا
•  ورود نور وسیع به داخل بنا
•  شفافیت طبیعی
•  تنوع در رنگ و طرح‌ ها
•  محافظت در برابر اشعه فرابنفش
•  جلوگیری از هدر رفت انرژی

انواع نماهای شیشه‌ای
•  نمای شیشه‌ای اسپایدر
•  نمای شیشه‌ای بالکن
•  نمای شیشه ای کرتین وال  

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « شیشه و انواع کاربرد آن در معماری ساختمان ها » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت