شیشه مات شونده هوشمند

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۸/۷
شیشه مات شونده هوشمند

شیشه اسمارت گلس یا همان شیشه هوشمند نوعی تکنولوژی است که در آن با عبور جریان برق، از حالت شفاف به حالت مات و نیمه مات تبدیل و تنظیم میشود. شیشه های هوشمند برای فضاهای داخلی مانند حمام، استخرها، اماکن اداری، تجاری، بیمارستان ها، بانک ها و... پرکاربرد هستند.

 

شیشه هوشمند از چه اجزایی تشکیل شده است؟

شیشه هوشمند از شیشه لمینت یا سکوریت، فیلم های هوشمند، اینورتر برق و ریموت کنترل تشکیل شده است. اسمارت گلس ها دارای لایه هایی از جنس مواد الکترونیکی اند که وظیفه کنترل میزان نور، مات و شفاف کردن آن را برعهده دارند. در برخی از شیشه ها با قرار گرفتن لایه هایی از جنس کریستال مایع بین لایه های شیشه، فرایند مات شدن در آن اتفاق میفتد. در شیشه های هوشمند دو لایه شیشه و یک لایه مواد الکترونيکی موجود است که این مواد باعث تغییر رنگ و شفافیت شیشه میشوند. شیشه های هوشمند نیز میتوانند از شیشه سکوریت ۱۰ میلیمتر یا دو لایه شیشه لمینت ۶ میلیمتر تشکیل شده باشند.

 

نحوه عملکرد شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند با استفاده از یک کلید قطع و وصل برق کار میکنند؛ به صورتی که وقتی جریان برق به آن متصل میشود از طریق اعمال الکتریسیته و تغییرات در یون های موجود در فیلم های هوشمند، باعث شفاف شدن و مات شدن شیشه میشود؛ یعنی وقتی جریان برق به آن وصل باشد یون های موجود در میکروفیلم ها به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار میگیرند و شیشه شفاف میشود. اما هنگامی که جریان قطع میگردد؛ یون ها پراکنده شده و شیشه مات میشود. همچنین شیشه های هوشمند شامل یک دستگاه به نام اینورتر برق، جهت کنترل میزان برق هستند؛ به طوری که برق ۲۲۰ ولت را به ۴۸ ولت تبدیل می کنند و از ولتاژ اصلی میکاهند.

 

نحوه قرارگیری ميكروفیلم ها در شیشه های هوشمند به چه صورت است؟

هنگامی که از شیشه های لمینت استفاده میکنیم دو یا چند لایه شیشه داریم که فیلم های هوشمند میتواند داخل این لایه ها و بر روی طلق PVB آن قرار گیرند. در این شیشه ها قابلیت اجرای طرح های مختلف وجود ندارد و فقط به صورت ساده و در همان حالت مات موجوداند.

             

             

 

شیشه هوشمند برچسبی

در این مدل میکروفیلم هوشمند برچسب دار بر لایه پشتی شیشه چسبیده میشود و بر خلاف مدل قبلی امکان اجرای طرح های مختلف وجود دارد؛ اما از این روش به ندرت استفاده میشود؛ زیرا مابین لایه های شیشه قرار نمیگیرد و در معرض نور، هوا و آلودگی های محیطی می باشد و امکان آسیب به آن بیشتر بوده در نتیجه طول عمر کمتری دارد. شیشه های مات شونده از دو لایه شیشه ساخته میشوند که در لایه میانی کریستال مایع وجود دارد. عملکرد کریستال مایع به گونه ای است که شفافیت و جذب نور را کنترل میکند. در واقع کریستال مایع بین لایه های شیشه قرار داده میشود و جریان ولتاژ کمی که به آن وارد میشود را گرفته و آن را پراکنده میکند؛ در نتیجه شیشه شفاف را به یک شیشه مات تبدیل میکند. در واقع با فشار دادن دکمه کنترل ریموت مولکول های آن در کنار یکدیگر به صورت منظم قرار میگیرد و شیشه مات میشود و وقتی دکمه در حالت OFF قرار میگیرد؛ نور منتقل شده و شیشه شفاف میگردد.

 

شیشه هوشمند چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین ویژگی شیشه های هوشمند، امکان داشتن یک فضا با دید بصری شفاف و در عین حال از بین بردن همان دید است؛ به صورتی که هر وقت دلخواهتان بود با زدن یک دکمه میتوانید فضا را مات یا شفاف کنید. برای فضاهایی که نیاز به یک محیط خصوصی تر دارید انتخاب بسیار مناسبی است. اسمارت گلس ها تقریبا برای همه مکان ها مانند مکان های اداری و تجاری سالن های کنفرانس و جلسات، نمای ساختمان ها و غیره پرکاربرد هستند.

             

             

 

آیا میتوان از شیشه های هوشمند برای محیط های مرطوب استفاده کرد؟

بله یکی از کاربردهای شیشه های هوشمند مات شونده استفاده از آن برای محیط های مرطوب مانند سرویس های بهداشتی، حمام و استخر هاست که هم به عنوان پارتیشن و یک دیوایدر، فضای تر از خشک را جداکرده و هم آن حس امنیت و خصوصی شدن فضا را القا میکند. اما لازم است بدانید که برق با ولتاژ بسیار پایین وارد این شیشه ها میشود در نتیجه خطر برق گرفتگی در آن وجود ندارد.

 

ویژگی شیشه های هوشمند مات شونده

•  کیفیت بالای ساخت متریال ها

•  قابل استفاده برای محیط های مرطوب بدون خطر برق گرفتگی

•  حس یک حریم خصوصی برای افراد

•  صرفه جویی در مصرف انرژی

•  عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی

•  افزایش فضای مفید

•  طراحی زیبا و مدرن

•  عدم ایجاد ممانعت برای ورود نور به فضا

•  سهولت در تمیز کردن

            

             

 

قیمت شیشه هوشمند

شیشه های هوشمند به دلیل استفاده از تکنولوژی جدید و فیلم های هوشمند حساس، دارای قیمت بسیار بالایی هستند؛ اما به دلیل حفظ انرژی، کاهش مصرف برق و گاز، نصب آسان، طول عمر بالا، لوکس شدن فضا، خصوصی کردن و در عین حال عمومی کردن آن، به یکی از محبوب ترین انتخاب ها تبدیل شده است.

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « شیشه مات شونده هوشمند » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت