شیشه اسپایدر

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱۱/۹
شیشه اسپایدر

شرکت نوول گلس توانسته است با ارائه بهترین و با کیفیت ترین شیشه ها و یراق آلات به همراه کادر اجرایی مجرب، تمامی سازه های شیشه ای اعم از کابین دوش، پارتیشن شیشه ای، نمای کرتین وال، هندریل و جان پناه شیشه ای و .... را در بسیاری از پروژه های ساختمانی نصب و اجرا کند.

 

شیشه اسپایدر چیست؟

 شیشه ها همواره نقش مهمی در طراحی داخلی و نمای ساختمان ها داشته اند. نمای شیشه ای اسپایدر یک نمای کاملا شفاف است که با بکارگیری اتصالات نقطه ای (اسپایدری) و با استفاده از انواع شیشه های رنگی، میتواند به جذابیت هر چه بیشتر ساختمان کمک کند. این نما در عین اینکه از ظرافت بالایی برخوردار است؛ به دلیل استفاده از یراق آلات مستحکم و مقاوم، هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و ضربه دیدن مقاومت بالایی دارد.

 

چرا باید نمای شیشه ای اسپایدر را اجرا کنیم؟

در گذشته امکان اجرای نماهای شیشه ای، بدون قاب ها و فریم های نگهدارنده امکان پذیر نبود؛ اما امروزه برای بهره بردن از چشم انداز بیرونی و بدون وجود مانع در دید، از نماهای شیشه ای اسپایدری استفاده می شود. این نما یکی از لوکس ترین و زیباترین نماهای شیشه ای است که امکان نصب شیشه با ابعاد و جام های بزرگ، تنها با استفاده از یراق آلات اسپایدری در آن وجود دارد. در واقع هر چقدر ابعاد شیشه بزرگتر باشد زیبایی این نما دوچندان خواهد شد. نمای اسپایدر نمایی خودایستا است که سبک بوده و باعث افزایش وزن اصلی ساختمان نمی شود. این نما بدون نیاز به قاب و با یراق آلات اسپایدری پیاده سازی میشود و محدودیتی در اجرای سازه توسط آن وجود ندارد. با استفاده از این نما می توان مدل های پیچیده ای را اجرا نمود.

             

 

این نما از قطعات مختلف تشکیل شده است؛ که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم:

اتصالات اسپایداری:  قطعات اسپایدری که به آن ها قطعات عنكبوتی شکل نیز میگویند؛ دارای انواع مختلف تک شاخ، دوشاخ، سه شاخ و چهارشاخ هستند که با توجه به محل قرارگیری آن ها از انواع متفاوتی استفاده میشود.

آداپتور یا اتصال دهنده ها:  وظیفه آن ها انتقال نیروی وارده مفصل ها به سازه اصلی است و اتصال یراق آلات اسپایدری به نما توسط آن ها صورت میگیرد.

اسکلت سازه:  تمامی فشارهای وارد شده به سازه اصلی را تحمل میکند و جهت جلوگیری از وارد شدن نیروی مازاد بر روی شیشه ها، ضخامت آن ها با توجه به ابعاد شیشه و وزن کلی آن ها معین میشود.

 رتیل:  همان بست های تثبیت کننده شیشه هستند و هنگامی که ضخامت شیشه ها زیاد باشد برای نگهداری آن ها از این بست ها استفاده میشود. رتیل ها در سه نوع تک جداره، دو جداره و مفصلی موجود هستند. پس از آن که کانکتورها به ستون های فلزی جوش داده شدند؛ اسپایدرها به رتیل و رتیل ها به شیشه نصب میشوند. آن دسته از از رتیل هایی که ساختار پیچی شکل دارند؛ ابتدا بر روی شیشه و پس از آن به اسپایدر و کانکتور متصل می گردند. وظیفه اصلی رتیل ها انتقال وزن شیشه به اسپایدر است. یراق آلات رتیل به صورت استیل 304 و 316 در بازار موجود است و بسته به ضخامت های متفاوت شیشه ها، مورد استفاده قرار میگیرند.

شیشه: بخش اصلی و پوشش نمای اسپایدر از شیشه تشکیل شده است. شیشه نماها باید مقاومت بالایی را در برابر ضربه داشته باشند و عایق حرارتی مناسبی جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی باشند. از شیشه دو جداره لمینت  برای نمای شیشه ای اسپایدری استفاده میشود. ابعاد شیشه ها در این نما کاملا متفاوت است اما هر چقدر از شیشه های جانبو سایز استفاده کنید؛ به دلیل یکپارچه بودن شیشه ها، دید بهتری خواهید داشت ولی باید توجه کنید که شیشه های بزرگ هزینه تولید و اجرای بالاتری دارند.

 

کانکتور رتیل اسپایدر

 

مزیت و برتری های نمای شیشه ای اسپایدر

نمای اسپایدر به دلیل داشتن یک دید یکپارچه و وسیع، کم کردن وزن سازه اصلی ساختمان، امکان پیاده سازی بر روی انواع نماها و طرح های مختلف، مقامت بالا در برابر زلزله، طوفان و ضربه، سرعت اجرای بالا و .... همراره مورد توجه بوده است. این نما را میتوان با انواع سازه های فلزی و کابلی اجرا نمود. در این نوع نما از کمترین میزان متریل ها و مصالح استفاده میشود.

 

نمای اسپایدر بهتر است یا نمای کرتین وال؟

هر کدام از این نماها دارای محبوبیت بالایی هستند. در نمای کرتین وال شاهد لامل های افقی و عمودی خواهیم بود در حالی که در نمای اسپایدر کمترین اتصالات و اجزا را مشاهده میکنیم. نمای اسپایدر مناسب برای ساختمان های تجاری و اداری است اما پیشنهاد میشود که برای ساختمان های مرتفع از این نما استفاده نکنید؛ زیرا مجبور خواهید بود برای ایجاد امنیت و مقاومت، از یراق آلاتی با ضخامت بیشتر استفاده کنید؛ در نتیجه هزینه اجرای تمام شده آن برای شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر آن وزن سازه نیز بالا می رود. برای ساختمان های مرتفع بهتر است سراغ نمای کرتین وال بروید که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر می باشد.

             

 

هزینه اجرای نمای شیشه ای اسپایدر

هزینه اجرای نمای اسپایدر ثابت و مشخص نیست؛ زیرا در انواع مدل های مختلف وجود دارد و بسته به مساحت نما و فاکتورهای دیگر مثل نوع شیشه و یراق آلات، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

هزینه شیشه شامل: نوع شیشه، الگو و برش ها، ضخامت شیشه، ابعاد شیشه و...

هزینه یراق آلات شامل: براکت، اسپایدر، پلیت، رتیل، نبشی، انکربولت، قوطی و ...

هزینه اجرا و خدمات مهندسی شامل: نقشه برداری های اولیه معماری و سازه، زیرسازی فولادی و استیل، نصب و رگلاژ ، آب بندی شیشه ها

 

نحوه اجرای نمای اسپایدر

انواع روش های مختلفی برای اجرای نمای اسپایدر وجود دارد و با توجه به نوع سیستم می توان آن را انتخاب نمود.

انواع سیستم های نمای اسپایدر:

اسپایدار با سیستم کابلی

اسپایدر با سیستم خرپایی

اسپیس فریم

اسپایدر فین گلس

اسپایدر لوله و قوطی

 

سیستم لوله سیستم کابلی سیستم فین گلس

 

در مرحله اول برای اجرای نمای اسپایدر نیازمند نقشه برداری دقیق هستیم تا زوایا و ابعاد دقیق بدون وجود خطا برداشت شود و جای سوراخ های یراق آلات مشخص شود. در مرحله نصب، ابتدا با توجه به نوع ستون ها زیرسازی مناسب صورت میگیرد. ستون ها می تواند از نوع قوطی (لوله)، فین گلس، پایپ و غیره باشد. برای اتصال یراق آلات بر روی این ستون ها نیازمند قطعات مخصوص هر ستون هستیم؛ که با توجه به نوع آن در برخی به وسیله پیچ و مهره، اتصال و در برخی از سازه ها جوش داده میشود. در مرحله بعد نقشه برداری مجدد صورت می گیرد تا ابعاد و محل جاسازهایی که تغییر نموده بودند با ابعاد و مبنای جدیدی برای شروع پروسه تولید شیشه آماده شوند. پس از مشخص شدن نقشه های دقیق به وسیله نرم افزارهای مهندسی و معماری، آن را طراحی کرده و برای شرکت های شیشه سازی ارسال میکنیم. شیشه های مناسب نمای اسپایدر از نوع دو جداره لمينت سکوریت  هستند. پس از آماده شدن، شیشه ها به محل پروژه ارسال میشوند و آماده برای نصب می گردند. در نهایت نیز آب بندی شیشه ها با استفاده از چسب سیلیکون و یا ورق استیل انجام می شود.

 

 

شیشه سکوریت شیشه لمینت شیشه سانرژی شیشه های رنگی ترمال بریک اسکای لایت پارتیشن شیشه ای نمای کرتین وال کابین دوش هندریل و جان پناه شیشه ای آسانسور شیشه ای ( پانوراما ) شیشه هوشمند پارتیشن اداری نمای اسپایدر

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « شیشه اسپایدر » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت