درب دودبند شیشه ای

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۵/۲۴
درب دودبند شیشه ای

یکی از اقدامات مهم به منظور افزایش ایمنی در ساختمان ها استفاده از درب های ضد حریق یا همان درب دودبند راه پله ها می باشد. استفاده از درب دودبند در قوانین آتش نشانی به یک امر ضروری تبدیل شده است. درب دودبند یا ضد حریق در مسیر راه پله ها و خروجی های اضطراری نصب میشود و وظیفه جلوگیری از نفوذ دود، آتش و سرما را به فضای راه پله ها برعهده دارند. درب های دودبند معمولا دارای ضخامت 10 میلیمتر می باشند.

وظیفه اصلی درب های دودبند شامل موارد زیر می باشد:
•  جهت افزایش ایمنی ساختمان ها به ویژه ساختمان های بلند مرتبه
•  جلوگیری از انتشار گارهای سمی و در معرض خطر قرارگرفتن ساکنین
•  عدم دریافت جواز ساختمان در صورت عدم نصب آن ها
•  جلوگیری از سرایت دود و آتش به طبقات و واحدهای دیگر

مشخصات درب دودبند
امروزه برای دودبند کردن ساختمان ها از تجهیزاتی مثل درب ها و پنجره های دودبند استفاده میشود. همانطور که اشاره شد درب های دودبند جهت ایجاد امنیت بیشتر در ساختمان های بلند مرتبه مورد استفاده قرار میگیرند. ساختمان هایی که دارای ارتفاع بیشتر از 15 متر( 4 طبقه به بالا) هستند ضروری است که دارای درب دودبند یا همان درب ضد حریق باشند. این درب ها در پاگرد هر طبقه نصب شده و به عنوان یک حائل جداکننده بین راه پله و آسانسور عمل میکنند. وظیفه اصلی این درب ها تفکیک طبقات برای حفظ امنیت و جلوگیری از نفوذ آتش و گرد و غبار می باشد.

                                 

در نصب این درب ها باید موارد زیر رعایت شود:
•  این درب ها باید دارای حداقل عرض 80 سانتیمتر باشند.
•  باید لولایی باشند و در آن ها از قطعات و یراق آلات لاکیفیت و مقاوم در برابر آتش استفاده شود.

انواع درب دودبند
درب های دودبند به منظور جداسازی واحدها از راه پله ها، راه پله از زیرزمین و یا جداسازی حیاط از اتاق زیرشیروانی و... می باشد. درب های دودبند میتوانند از جنس چوبی، فلزی و شیشه ای باشد اما معمولا به لحاظ زیبایی ظاهری از نوع شیشه ای استفاده میشود.

درب های دودبند شیشه ای 
این درب ها از جنس شیشه های نشکن (سکوریت) و مقاوم در برابر حرارت و ضربه هستند. یکی از ویژگی های شیشه سکوریت مقاوم بودن آن در برابر ضربه است اما اگر شدت ضربه طوری باشد که شیشه بشکند؛ شیشه ها به قطعات غیر برنده و بی خطر تبدیل میشوند. با نصب این درب ها خطرات و عوارض ناشی از گسترش آتش سوزی و خفگی افراد به حداقل ممکن میرسد.
درب های دودبند شیشه ای با ضخامت 10 میلیمتر بوده تا مقاومت لازمه را داشته باشند و به صورت تک و دو لنگه قابل اجرا هستند. این درب ها به صورت لولایی بوده و یراق آلات آن باید مقاوم در برابر آتش باشد. انتخاب طرح شیشه و رنگ یراق آلات برعهده کارفرما می باشد.


ویژگی شیشه دودبند
•  جلوگیری از انتشار دود و گرد و خاک به طبقات
•  عایق حرارتی و صوتی مناسب
•  نصب راحت و نمای زیبا
•  به عنوان محافظ برای کودکان خردسال
•  امکان عبور نور طبیعی به فضاها

                               

مشخصات شیشه دودبند
شیشه های دودبند باتوجه به عرض ورودی میتوانند به صورت دو یا تک لنگه اجرا شوند. برای عرض های 90 سانتیمتر یا کمتر به صورت یک لنگه متحرک و برای عرض بین 90 تا 120 سانتیمتر به صورت دو لنگه متحرک یا یک لنگه ثابت و یک لنگه متحرک قابل اجرا هستند. درب شیشه ها اغلب به صورت لولایی بوده و به صورت فریم لس و فریم دار قابل اجرا هستند. بهتر است درب ها بدون قفل باشند.

درب دودبند فریم دار
این درب ها بین فواصل آسانسورها و راه پله ها نصب میشوند و به علت فریم دار بودن از هدررفت انرژی جلوگیری می کند و در صورت بروز حوادث از انتشار و گسترش دود و آتش نیز کرد خوبی دارد. همچنین این درب ها از ورود گرد و خاک و حشرات موذی به درون راه پله ها و واحد ها جلوگیری می کند.

ضوابط مربوط به درب های دودبند آتش نشانی
•  بدون قفل  و دارای آرام بند باشد
•  دارای مقاومت به میزان 90 دقیقه در برابر آتش باشد
•  باید قابل رویت و بدون پرده و... باشد
•  درتمامی طبقات منتهی به راه پله ها قرار گیرد
•  کلیه مواد و متریال ها دارای گواهینامه از سازمان آتش نشانی باشد
 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « درب دودبند شیشه ای » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت