انواع شیشه ضد گلوله

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۹/۵
انواع شیشه ضد گلوله

تاریخچه شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله سابقه دیرینه ای دارد و در سال 1625 در اروپا استفاده میشد و پس از اثبات مقاومت آن در جنگ جهانی دوم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال 2005 میلادی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که موفق به تولید ماده ای بسیار قوی شده اند که در برابر عبور گلوله های قوی مقاوم است. این ماده قوی نیترات آلومینیوم نام دارد. در اواخر سال 1385در ایران نیز تولید این شیشه ها آغاز شد.

 

عملکرد شیشه ضد گلوله

شیشه های ضد گلوله از لحاظ ظاهری با شیشه های معمولی تفاوتی ندارند اما عملکرد آن ها کاملاً متفاوت است. شیشه های معمولی سکوریت شده حتی با ضخامت های بالای 20 میلیمتر نیز دربرابر شلیک گلوله از هم میپاشند در حالی که شیشه های ضد گلوله مانند یک دیوار مستحکم بتنی عمل میکنند.

 

ساختار شیشه ضد گلوله

این شیشه ها از سه یا چهار لایه شیشه تشکیل شده اند که لایه پلاستیکی پلی کربنات رویشان لمینت میشود. (به تکنولوژی ساخت لایه لایه ای این شیشه ها لمینت شدن میگویند). این لایه پلاستیکی به هنگام برخورد گلوله به آن جلوی پیشروی آن را میگیرد و تا حدودی گلوله را متوقف میکند. در واقع شیشه های ضد گلوله از ترکیب مواد سخت و نرم تشکیل شده اند. ماده نرم تر خاصیت الاستیسیته به شیشه میبخشد که سبب مقاومت شیشه در برابر نیروهای وارده میگردد. شیشه های ضدگلوله از ضخامت 7 تا 80 میلی متر موجود اند. هر چقدر تعداد لایه های پلی کربنات در این شیشه ها بیشتر باشد باعث کاهش بیشتر انرژی گلوله میشود. برای مثال شیشه هایی که بر روی تانک ها و ماشین های جنگی استفاده میشود باید تعداد لایه های بالاتری داشته باشد تا در برابر سلاح های قوی تر مقاومت بیشتری نشان دهد.

             

 

اصطلاح شیشه ضد گلوله یک طرفه چیست؟

در برخی موارد به علت اینکه کارفرما میخواهد هزینه کمتری کند و یا زمان ساخت کمتری را می طلبد از شیشه های ضد گلوله یک طرفه استفاده میشود که این شیشه ها فقط از یک سمت ایمن و مقاوم میگردند. برای مثال در برخی خودروها از شیشه های ضد گلوله یک طرفه استفاده میشود به این معنا که شخص از داخل خودرو میتواند به سمت بیرون شلیک کند اما وقتی از خارج  خودرو به آن شلیک میشود گلوله به داخل خودرو نفوذ پیدا نمیکند.

 

آیا شیشه های ضد گلوله کاملاً غیر نفوذ اند؟

باید بگوییم که شیشه های ضد گلوله در واقع مقاوم در برابر گلوله هستند و هیچ کدام از این شیشه ها به طور 100% در برابر عبور گلوله مقاومت نشان نمیدهند و تنها میتوانند جلوی شتاب گلوله ها را بگیرند و اگر تعداد گلوله های شلیک شده زیاد باشد ممکن است فرو بپاشند.

 

شیشه های ضد گلوله برای چه فضاهایی کاربرد دارند؟

•  شیشه خودروهای امنیتی و نظامی

•  شیشه ویترین موزه ها

•  ویترین طلا فروشی و جواهر فروشی ها

•  بانک ها و اماکن اداری امنیتی

 

شیشه ضد گلوله تقلبی چیست ؟

نوعی از شیشه ها با نام شیشه های ضد گلوله تولید میشوند که تنها توسط چند لایه شیشه و به وسیله طلق های نامرغوب و با ضخامت کم لمینت میشوند. این شیشه ها تقلبی بوده و مقاومت لازم در برابر شلیک گلوله را ندارند.

 

ویژگی های شیشه ضد گلوله

شیشه های ضد گلوله در برابر خمش و ضربه مقاوم اند و دارای امنیت و پایداری حرارتی بالایی هستند. همچنین شفاف هستند و امکان دید از داخل به بیرون و بالعکس را دارا می باشند.

 

انواع شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله آکریلیک:  این شیشه ها دارای امنیت متوسطی هستند و دارای یک لایه آکریلیک با ضخامت حدود 3 سانتی متر میباشند و تنها در برابر چند گلوله 9 میلیمتری مقاوم هستند.

شیشه ضد گلوله پلی کربنات:  از پرکاربردترین نوع شیشه های ضد گلوله است؛ زیرا مقاومت بسیار بیشتری در برابر شیشه ضد گلوله آکریلیک دارد اما برای دستیابی به مقاومت بیشتر میتوان چند لایه از این شیشه را با پلاستیک پلی کربنات در کنار هم قرار دهید.

شیشه و لایه طلق : ساده‌ترین نوع شیشه‌های ضد گلوله، نوع شیشه و لایه طلق است و همانطور که از اسم آن ها هم مشخص است، از یک لایه طلق در زمان ساختشان استفاده می‌شود.

 

عوامل موثر بر قیمت شیشه ضد گلوله

•  نوع و جنس شیشه

•  ابعاد شیشه

•  ضخامت شیشه های به کار رفته

•  تاییدیه گرفتن و استاندارها

•  نوع فریم و اتصال شیشه

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « انواع شیشه ضد گلوله » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت