آسانسور شیشه ای

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۴/۱
آسانسور شیشه ای

تاریخچه ساخت آسانسورها
آسانسور به عنوان یک وسیله برای جابجایی افراد برای اولین بار در قرن 18 ام توسط لویی 16 در سال 1743 استفاده شد اما با پیشرفت تکنولوژی دو معمار انگلیسی اتاقکی ساختند که به کمک قدرت بخار جابجا میشد اما مورد اعتماد نبود اما در سال 1854 مردی به نام الیشا اوتیس با یک طراحی ایمن، آسانسور های کابلی و کششی را ساخت و در نمایشگاه جهانی نیویورک به نمایش گذاشت. بعد ها نیز در سال 1887 توسط الکساندر مایلز آسانسور الکتریکی اختراع شد. شیشه در چهارهزار سال پیش استفاده میشد اما در صنعت ساختمان سازی به مدت دوهزارسال است که استفاده میشود و چون هدف استفاده از شیشه ورود هرچه بیشتر نور به فضای داخل بود؛ استفاده از آن دردنیا فراگیر شد. از شیشه در صنعت ساختمان به عنوان پنجره، نمای شیشه ای، سقف و کف شیشه ای، هندریل و پله شیشه ای، آسانسور شیشه ای و... استفاده میشود.

انواع آسانسور شیشه ای 
آسانسورهای شیشه ای در دو مدل کششی و هیدرولیکی طراحی میشود. برای ساختمان های بلند مرتبه از آسانسورهای کششی استفاده میشود که مکانیزم حرکتی آن توسط سیم بکسل و وزنه است. اما آسانسورهای هیدرولیکی بدن جسم خارجی حرکت می کند لذا ظاهر زیبایی دارد اما باید توجه شود که برای ساختمان های مرتفع مناسب نیستند. آسانسورهای شیشه ای در اشکال مختلف مربع، دایره ، نیم دایره و... قابل ساخت هستند.

کابین آسانسور شیشه ای
کابین آسانسورها قابی است از جنس شیشه لمینت نشکن که شیشه دور آسانسور ها این قاب را احاطه کرده که دربرخی به طور جداگانه تعبیه نمیشود و برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه و لرزش بهتراست از شیشه لمینت ساخته شود. کابین آسانسورهای شیشه ای دارای شیشه های ثابت به همراه چندین درب ( درهرطبقه) میباشد. درب آسانسورهای شیشه ای دارای عرض 70 تا 90 سانت بوده و عملکردی شبیه درب های اتوماتیک دارند و به صورت تک درب یا دو درب قابل اجراهستند.

نوع و ضخامت شیشه آسانسورها
برای جلوگیری شکست شیشه ها در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله و یا حوادث غیرطبیعی و ضربه های وارد شده؛ میبایست از شیشه های لمینت استفاده شود زیرا در ساختار آنها از لایه PVB  استفاده شده و این لایه باعث مقاوم سازی و عدم فروپاشیدن شیشه به هنگام شکست میشود. برای آسانسورهای مسکونی با ارتفاع کمتر میتوان از یک لایه شیشه سکوریت 10 الی 12 میلیمتر نیز استفاده کرد اما شیشه های سکوریت از لحاظ امنیتی مناسب نیستند. شیشه لمینت دو یا سه لایه مناسب ترین انتخاب برای آسانسورهای شیشه ای میباشند و باتوجه به ظرفیت آسانسور و تعداد افراد میتوان ضخامت های متغیر داشت.شیشه های لمینت از امنیت بالایی برخوردارند و تحمل فشار و ضربه بالایی دارند.

ابعاد آسانسور شیشه ای
باتوجه به ظرفیت و فضای مورد نظر اسن آسانسورها میتوانند در ابعاد مختلف ساخته شوند اما به طور کل آسانسورهای کششی به علت نوع مکانیزم ابعاد بیشتری دارند. قدرت موتور نیز یکی از عوامل موثر در ابعاد آسانسور است.

آسانسور شیشه ای گرد
آسانسور های پانوراما یا گرد نسبت به سایز طرح ها به 35 الی 45 درصد فضای بیشتری نیازمندند. و برای خانه های مسکونی، ویلاهای دوبلکس، هتل ها، پاساژ های تجاری و اداری قابل استفاده اند. از ویژگی این آسانسور میتوان به جلوه زیبای بصری و دید 360 درجه اشاره نمود. نصب این آسانسورها سختتر از مدل مکعبی بوده و به علت استفاده از شیشه های خم هزینه ساخت بالاتری دارند.

آسانسورهای شیشه ای مسکونی
این نوع آسانسورها برای ویلاهای دوبلکس و یا حتی ساختمان های پنج طبقه نیز مناسب اند و معمولا از مدل هیدرولیکی ( به علت ارتفاع کمتر و زیبایی بیشتر) استفاده میشود. این آسانسورها دارای ابعاد 65 الی 145 سانت بوده و تا ارتفاع 15 متر میتوانند جابجا شوند. همچنین ظرفیت جابجایی افراد تا 6 نفر را دارند.
نوع دیگری از این آسانسورها به نام هوم لیفت نیز موجود است که مناسب ارتفاع های 2تا 4 طبقه بوده و میزان برق مصرفی کمتری دارتد و بسیار به صرفه تر میباشند.

قیمت آسانسور شیشه ای
ضخامت شیشه لمینت، تعداد لایه های شیشه، قدرت موتور، تعداد طبقات، یراق آلات، نوع کابین و... در قیمت آن موثر هستند. برای مثال در آسانسورهایی که شیشه دور آسانسور با کابین یکی میشود، شیشه کمتری مصرف شده و قیمت کل کاهش میابد. 

 

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « آسانسور شیشه ای » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت