پنجره شاه نشین

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۶/۲

پنجره شاه نشین مدرن در طراحی خانه‌های امروزی
وجود پنجره‌‌ها در معماری خانه ‌ها و نحوه طراحی آن‌ها نقش مهمی در زیبایی و چشمگیر نشان دادن فضای خانه یا ویلا ایفا می‌کند. یکی از زیباترین طراحی‌ها در خانه ‌ها و ویلاها استفاده از پنجره‌ شاه نشین یا پیش آمده است که حس و حالی متفاوت به فضا می‌بخشد. بسیاری بر این تصورند که پنجره‌های شاه نشین تنها مختص به خانه‌های قدیمی بودند و در معماری مدرن جایی ندارند اما این باور اشتباه است. پنجره شاه نشین از یک سکوی 1 الی 2 متری در کنار یک پنجره بزرگ ساخته میشود. از این سکو برای قرار دادن وسایل تزئینی و استراحت استفاده میشود درواقع پنجره شاه نشین فضایی برای خلوت کردن با خود میباشد.

ویژگی‌های پنجره شاه نشین مدرن

•  وسعت زیاد پنجره برای انتقال نور زیاد به فضای داخلی خانه
•  ایجاد یک چشم انداز وسیع از فضای زیبای بیرونی خانه
•  ایجاد یک طاقچه برای قرار دادن گلدان یا نشیمن‌هایی برای استراحت جلوی پنجره
•  وجود پنجره‌های سرتاسری و وسیع برای ایجاد تهویه بهتر و مطبوع ‌تر

       

ایده‌هایی برای استفاده از نشیمن زیر پنجره شاه نشین
پنجره شاه نشین مدرن به دلیل آن‌ که یک فضای فرورفته را ایجاد می‌کند معمولا می‌توان از فضای فرو رفته زیر آن برای تعبیه یک نشیمن زیر پنجره استفاده کرد. از این نشیمن کنار پنجره می‌توان استفاده‌های بسیاری کرد که در ادامه به معرفی برخی از این ایده‌های کاربردی خواهیم پرداخت.
 

فضایی برای استراحت
از نشیمن زیر پنجره شاه نشین مدرن می‌توان به عنوان فضایی برای استراحت و آرامش گرفتن استفاده کرد. اگر پنجره شاه نشین خانه شما به اندازه‌ای باشد که بتوان آن را به یک تخت برای استراحت و دراز کشیدن عصرانه استفاده کرد.
 

       

مبلمانی برای انتظار مهمانان
اگر پنجره‌های شان نشین مدرن خانه شما روبروی راه پله‌ها یا فضای ورودی خانه تعبیه شده‌اند، می‌توانید از آن‌ها به عنوان مکانی برای انتطار مهمانان استفاده کنید.
تلفیق قفسه‌ها با نیمکت زیر پنجره
اگر طول فضای فرورفته زیر پنجره شاه نشین مدرن خانه زیاد باشد ، شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و بخشی از فضای اطراف کاناپه زیر پنجره را به قفسه‌ و کشوهای کاربردی اختصاص دهید.


       

ابعاد شاه نشین
برای تضمین داشتن  یک نشیمن راحت بر طبق این اندازه گیری ها طراحی کنید:
عمق: ۴۰-۵۰ سانتیمتر برای نشستن رو به جلو و قرار گرفتن پا روی زمین
تکیه گاه: ارتفاع ۲۵-۵۰ سانتیمتر در زیر پنجره یا به دیواره جانبی برای تکیه دادن
طول: حداقل ۷۶ سانتیمتر برای نشستن رو به جلو و ۱۲۷ سانتیمتر برای نشستن به پهلو یا دراز کشیدن
ارتفاع: حدود ۴۵ سانتیمتر با در نظر گرفتن کوسن (۵-۱۰ سانتیمتر). اگر به گونه ای طراحی کردید که میز ناهارخوری جلوی شاه نشین قرار دارد این ارتفاع نیمکت بسیار مناسب است.

شاه نشین از چه چیزی ساخته شده است؟
یک نشیمن شاه نشین بسته به ظاهر و عملکردش می تواند از چوب سخت، تخته سه لا، ام دی اف یا حتی کابینت آشپزخانه ساخته شود.
 

شاه نشین در چه فضا هایی کاربرد دارد؟
شاه نشین در فضاهای مختلفی از جمله ورودی، اتاق خواب، آشپرخانه، حمام، اتاق کار و اتاق نشیمن کاربرد دارد.

       

کاربرد شاه نشین برای فضاهای کم و منحنی شکل
فضاهای منحنی یا پنجره هایی که رادیاتور در زیر آنها قرار دارد راه حل های هوشمندانه ای را می طلبند. همه چیز به نجاری برمی گردد. برای یک شاه نشین با زوایای منحنی خودتان نیمکت ها را  بسازید. صندوق ها را طوری در کنار هم قرار دهید تا وجه های کناری آن کاملا به هم بچسبند یک تخته سه لا را مطابق با زوایای صندوق ها برش دهید تا درز بین آن ها کاملا محو و پوشیده شود. حتماً زیر و پشت نیمکت را کاملاً به زمین و دیوار پیچ کنید. ممکن است مجبور باشید بیشتر هزینه کنید اما مطمئن باشید ارزش داشتن فضای بیشتر برای انبار کردن وسایل اضافی در خانه را دارد. هنگام پنهان کردن رادیاتور در این فضا جلوی آن را با پانل های مشبک بپوشانید تا گرما از آن خارج شود. با قرار دادن یک درِب بازشو در بالای نیمکت امکان دسترسی و سرویس رادیاتور را فراهم کنید.