آتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱/۲۴
آتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

آتریوم چیست ؟

آتریوم به فضای بزرگ و باز بین ساختمان میگویند که معمولا در معماری خانه های روم باستان به عنوان حیاط مرکزی و جهت نورگیری و تهویه بهتر فضای داخلی بیشترین کاربرد را داشته است. امروزه آتریوم ها دارای چندین طبقه ارتفاع و یک سقف شیشه ای با بازشوی بزرگ هستند و به علت تهیه نور یکی از انتخاب های مناسب برای فضاهای داخلی میباشند. آتریوم ها بلافاصله پس از ورودی اصلی ساختمان قرار میگیرند. آتریوم ها به علت سقف و دیوارهای شیشه ای و وجود پوشش گیاهی، فضایی بین گلخانه و حیاط هستند اما به لحاظ قرارگیری از این دوفضا مجزا هستند. با استفاده از دیوارهای شیشه ای در آتریوم ها میتوان برای آن مرز ایجاد کرد و آن فضا را از سایر فضاها جدا نمود. 

مزایای استفاده از آتریوم در فضا
• تامین نور طبیعی برای فضاهایی با پلان عمیق
• بوجود آوردن فضایی دلباز با اشکال مختلف و سقفی روباز
• فضایی طبیعی و به مراتب خصوصی جهت گردهمایی ساکنین یک فضا
• زیبا بودن و منحصر به فرد کردن دکوراسیون داخلی 
• تهیه کردن تهویه مطبوع برای فضای داخلی
• کمک به حفظ و به حداقل رساندن اتلاف انرژی 

مکانیزم کاری آتریوم ها در فضاها
همانطور که در بالا اشاره شد هدف استفاده از آتریوم ها تهویه مطبوع و ایجاد نور طبیعی درفضاهاست. برای ایجاد تهویه مناسب و متعادل سازی هوا باتوجه به شرایط محیطی از دریچه های بالایی و پایینی در آن استفاده میشود؛ درنتیجه باید در طراحی آتریوم ها توجه شود که میزان اتلاف انرژی و حرارت به حداقل ممکن برسد و محیطی قابل کنترل جهت رشد پوشش گیاهی نیز فراهم گردد. دمای هوا در آتریوم ها حتی باوجود عدم سیستم گرمایشی در آن، از فضای بیرون  ساختمان بالاتراست و این اختلاف دما به عواملی از جمله محل قرارگیری آن، راه های انتقال حرارتی بین ساختمان اصلی و آتریوم و... بستگی دارد. لذا به علت بالابودن دمای آن در فصل تابستان میتوان از سایبان هایی با رنگ روشن و متحرک استفاده کرد تا تهویه به خوبی صورت گیرد.

کاربرد آتریوم در فضاهای داخلی
آتریوم ها مورد استفاده برای انواع سبک های دکوراسیون داخلی از جمله مینیمال، کلاسیک، مدرن و حتی سنتی میباشند. وجود درختان و گیاهان آتریوم ها را به یک طبیعت کوچک تبدیل میکنند که با قرارگیری و طراحی اصولی میتوانند حداکثر نور لازم جهت روشنایی فضا را تهیه کرده و سبب مصرف انرژی الکتریکی کمتری شوند. آتریوم ها در دکوراسیون داخلی جلوه زیبایی ایجاد میکنند و با قرارگرفتن درکنار فضاهایی مانند پذیرایی و اتاق های اداری و... میتوان تجربه داشتن یک حیاط مرکزی سنتی را فراهم کنند؛ تا افراد بتوانند درکنارهم درفضایی زیبا دورهم جمع شوند. 

نکات مهم در طراحی آتریوم ها
• قرارگرفتن در ضلع جنوبی بنا به علت بهره بردن از بیشترین نور
• استفاده از سایبان و دریچه ها جهت کنترل نور و ایجاد تهویه مناسب
• توجه به مسئله ی مهار آتش جهت جلوگیری از انتشار و سرایت آتش به طبقات بالاتر 

انواع آتریوم

 • آتریوم با سقف شیشه ای: اشعه خورشید با طول‌موج کوتاه، از شیشه می‌گذرد، اما هنگام بازگشت، به دلیل طول‌ موج بلند نمی‌تواند از شیشه‌ها  عبور کند و مجددا به داخل محیط بازمی‌گردد. همین امر سبب گرم شدن محیط می‌شود.
• آتریم با دریچه یا سقف متحرک: سایبان متحرک قابلیت کنترل نور و تهویه هوا در فصل سرد و گرم سال دارد.
 آتریوم به ‌صورت فضای روباز: ساختار آتریوم به گونه ای می باشد که گویی یک باغ کوچک و یا حیاط را به فضای داخلی ساختمان پیوند داده است.

تفاوت بین وید و آتریوم
ویدها همانند آتریوم ها نیز معمولا در فضای میانی و در همه طبقات اجرا میشوند تا دید طبقات نسبت به یکدیگر بیشتر شوند اما برخلاف آتریوم ها سقفشان بسته است و امکان نورگیری را ندارند. همچنین برای ویدها معمولا دیواری دورتادور آن تعریف نمیشود و همان دیوارهای ازهم فاصله گرفته ساختمان هستند.

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « آتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟ » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۵
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۲/۲